بررسی جایگاه لذت با تکیه بر حکمت صدرا و سودگرایی بنتام
(ندگان)پدیدآور
ایرجی نیا, اعظمنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این نوشتار در پی آن است تا با ارائه تبیینی از لذت، کمال و هویت انسان در حکمت صدرا و بیان سودگرایی عملمحور بنتام که ارزشمندی فعل را مبتنی بر لذت آن میداند و تبیین معیارهای هفتگانه او و نقد آنها نشان دهد در حکمت صدرایی وجود کمال بر وجود لذت برآمده از کمال تقدم دارد. انگیزه انسان عادی در انجام فعل ابتدا رسیدن به لذت، سپس نایل شدن به خودِکمال است؛ بنابراین در این حالت، لذت بهلحاظ وجودی مؤخر از کمال است و بهلحاظ انگیزه فاعل شناسا میتواند مقدم بر رسیدن و نزدیک شدن به کمال باشد. البته از دیدگاه برخی پیروان حکمت صدرا، اولیای الهی از لذت خود منقطع شده و رسیدن به کمال، برای آنها به لحاظ وجودی وهدف فاعل شناسا بر وجود و ادراک لذت تقدم دارد. بنابراین اولیای الهی خداوند را بهخاطر ذات او عبادت میکنند و نه بهخاطر لذت که موخر از کمال مطلق است. اما از دیدگاه بنتام تنها انگیزه افعال انسان را لذت تشکیل میدهد یعنی هم به لحاظ انگیزه فاعل شناسا و هم به لحاظ هستی لذت، لذت مقدم بر همه چیز است. و سرانجام دیدگاه مبتنی بر حکمت متعالیه برتر از دیدگاه سودگرایی بنتام است.
کلید واژگان
لذتکمال
سودگرایی
صدرالدین شیرازی
بنتام
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه قمUniversity of Qom
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه فردوسی مشهدشاپا
1735-97912538-2500




