دوره 16, شماره 4
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
بررسی جایگاه لذت با تکیه بر حکمت صدرا و سودگرایی بنتام (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2015-08-23)این نوشتار در پی آن است تا با ارائه تبیینی از لذت، کمال و هویت انسان در حکمت صدرا و بیان سودگرایی عملمحور بنتام که ارزشمندی فعل را مبتنی بر لذت آن میداند و تبیین معیارهای هفتگانه او و نقد آنها نشان دهد در حکمت صدرایی ...
 
- 
حرکت جوهری و استکمال نفس پس از مفارقت از بدن (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2015-08-23)در حکمت صدرایی با اثبات حرکت جوهری و خروج تدریجی طبیعت شیء از قوه به فعل، غیر از صورت و فعلیت شیء، ماده و هیولایی اثبات شد تا حامل این قوه باشد. معنای این ادعا آن است که نفس ناطقه انسان، پس از مفارقت از بدن، استکمالی ...
 
- 
راهبرد اصلی در حل معمای واقع گرایی اخلاقی درابن سینا (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2015-08-23)مباحث مربوط به فلسفۀ اخلاق در آثار فیلسوفان مسلمان، از جمله ابن سینا نه بصورت مستقل بلکه به نحو پراکنده و بمناسبت سایر موضوعات و مباحث مطرح شده اند. همین پراکندگی و عدم انسجام موضوعی گاه زمینۀ سوء فهمها و سوء تعبیرهایی ...
 
- 
امکان استعدادی و نسبت آن با امکان ذاتی (از حکمت سینوی تا حکمت صدرایی) (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2015-08-23)ابنسینا با استفاده از قاعدهی «کل حادث زمانی مسبوق بقوة و مادة تحملها»، وجود ماده و قوه (امکان استعدادی) را اثبات کرده است. فیلسوفان و متکلمان بعد از ابن سینا به نقد و بررسی قاعدة مذکور، استدلال ابنسینا و رابطة امکان ...
 
- 
بررسی روش هابز در تاسیس و تشکیل دولت باتاکید برکتاب لویاتان (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2015-08-23)مقام هابز در متون فعلی فلسفه و سیاست و اجتماع از آنرو نافذ و رفیع است که کلیدی ترین مبحث فلسفه سیاسی و علم سیاست یعنی قدرت و دولت را به شکلی سامان مند و جامع تبیین و تشریح نموده است. هابز در کتاب لویاتان با بکارگیری دقت و ...
 



