دوره 16, شماره 4

 

ارسال های اخیر

  • بررسی جایگاه لذت با تکیه بر حکمت صدرا و سودگرایی بنتام 

    ایرجی نیا, اعظم (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2015-08-23)
    این نوشتار در پی آن است تا با ارائه تبیینی از لذت، کمال و هویت انسان در حکمت صدرا و بیان سودگرایی عمل‌محور بنتام که ارزشمندی فعل را مبتنی بر لذت آن می‌داند و تبیین معیارهای هفت‌گانه او و نقد آنها نشان دهد در حکمت صدرایی ...

  • حرکت جوهری و استکمال نفس پس از مفارقت از بدن 

    شکر, عبدالعلی (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2015-08-23)
    در حکمت صدرایی با اثبات حرکت جوهری و خروج تدریجی طبیعت شیء از قوه به فعل، غیر از صورت و فعلیت شیء، ماده‌ و هیولایی اثبات شد تا حامل این قوه باشد. معنای این ادعا آن است که نفس ناطقه انسان، پس از مفارقت از بدن، استکمالی ...

  • راهبرد اصلی در حل معمای واقع گرایی اخلاقی درابن سینا 

    مسعودی, جهانگیر (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2015-08-23)
    مباحث مربوط به فلسفۀ اخلاق در آثار فیلسوفان مسلمان، از جمله ابن سینا نه بصورت مستقل بلکه به نحو پراکنده و بمناسبت سایر موضوعات و مباحث مطرح شده اند. همین پراکندگی و عدم انسجام موضوعی گاه زمینۀ سوء‌ فهم‌ها و سوء تعبیرهایی ...

  • امکان استعدادی و نسبت آن با امکان ذاتی (از حکمت سینوی تا حکمت صدرایی) 

    ایزدی, محسن (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2015-08-23)
    ابن‌سینا با استفاده از قاعده‌ی «کل حادث زمانی مسبوق بقوة و مادة تحملها»، وجود ماده و قوه (امکان استعدادی) را اثبات کرده است. فیلسوفان و متکلمان بعد از ابن سینا به نقد و بررسی قاعدة مذکور، استدلال ابن‌سینا و رابطة امکان ...

  • بررسی روش هابز در تاسیس و تشکیل دولت باتاکید برکتاب لویاتان 

    اکبری کریم آبادی, نورالدین؛ یونسی, مصطفی (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2015-08-23)
    مقام هابز در متون فعلی فلسفه و سیاست و اجتماع از آنرو نافذ و رفیع است که کلیدی ترین مبحث فلسفه سیاسی و علم سیاست یعنی قدرت و دولت را به شکلی سامان مند و جامع تبیین و تشریح نموده است. هابز در کتاب لویاتان با بکارگیری دقت و ...