ثمرات تفکیک امکان ماهوی و امکان وجودی در حکمت متعالیه
(ندگان)پدیدآور
پورحسن درزی, قاسمرشیدزاده, محمدنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ملاصدرا نخستین فیلسوفی بود که میان امکان ماهوی و امکان وجودی تفکیک قائل شد. وی در منطق به دلیل بینیازی از این تفکیک، آن را مطرح نکرد. ملاصدرا بر مبنای این جداانگاری، نظام فلسفی حکمت متعالیه را که مکمّل فلسفه مشاء است پایهریزی کرد. مراد از امکان ماهوی سلب ضرورت از جانب ایجاب و سلب است یعنی سلب ضرورت وجود و عدم که همان امکان خاص است و امکان وجودی به معنای عین ربط و عین تعلق بودن معلول است به طوری که هیچ استقلالی در ذات و در وجود ندارد. برخی از ثمرات مهمی که این تفکیک در حکمت متعالیه بر جای گذاشت عبارتند از: الف) باطل بودن امکان ماهوی و طرح نوین در بحث مواد ثلاث؛ ب) جایگزینی فقر وجودی به جای امکان ماهوی درملاک نیازمندی معلول به علت و بازنگری در اصل علیت؛ ج) تکمیل و تعالی برهان صدیقین برای اثبات وجود خداوند با محوریت امکان فقری موجودات؛ د) نسبت دادن شرور به نقصان وجودی ممکنات و تنزه ذات حق از آن.
کلید واژگان
مواد ثلاثامکان ماهوی
امکان وجودی
علیت
برهان صدیقین
ملاصدرا
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه قمUniversity of Qom
سازمان پدید آورنده
دانشیار، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی(نویسنده مسئول)دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
1735-97912538-2500




