مرور دوره 19, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار

در حال نمایش موارد 1 - 11 از 11

  • بررسی تطبیقی چهار مدل تبیینی در توجیه زبان عرفان 

    فاضلی, سید احمد (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2017-05-22)
    چهار مدل متفاوت در تبیین زبان و توجیه بیان‌پذیری عرفان عبارت‌اند از: 1. مدل حافظه (بیان خاطره شهود)؛ 2. مدل عقل شهودی؛ 3. مدل تشبیه؛ 4. مدل تجلی. مدل حافظه، بیان حین شهود را منتفی می‌داند؛ اما بیان خاطره شهود پس از گذشت ...

  • فهرست مقالات به فارسی و انگلیسی، شماره ۷۱ 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2017-05-22)

  • مطالعه تطبیقی آثار انسان شناختی سوبژکتیویسم و وجود تعلقی صدرایی 

    اسفندیاری, سیمین (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2017-05-22)
    با تأمل در فلسفۀ ملاصدرا می‌توان دریافت که انسان موجودی است دارای استعدادهای نامحدود که با به فعلیت رسیدن در این عالم معنا پیدا می‌کند و چون به عنوان موجودی محدود تعلق وجودی به وجود لایتناهی دارد، تلاش می‌کند وجود خود را ...

  • کارکرد نظریه ادراکات اعتباری در اندیشه سیاسی- اجتماعی علامه طباطبایی 

    حسنی فر, عبدالرسول (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2017-05-22)
    اندیشه سیاسی- اجتماعی علامه طباطبایی با توجه به عمق و وسعتی که دارد می تواند راهگشای بسیاری از مسائل سیاسی دوره کنونی در جوامع مختلف باشد. یکی از مهمترین مبانی تفکر فلسفی علامه طباطبایی که اندیشه سیاسی- اجتماعی ایشان را ...

  • جایگاه معنویّت شیعی در گفتگوی اسلام و مسیحیت در اندیشه هانری کربن 

    رحمتی, انشاالله (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2017-05-22)
    این نوشتار برآن است که هر چند گفتگوی میان اسلام و مسیحیت، ضرورتی ناگزیر است، ولی این گفتگو، در صورتی نتیجه‌بخش خواهد بود که وجوه باطنی و معنوی اسلام نیز در عرصۀ آن وارد شود. در ابتداء نشان داده‌ایم که چرا باید عرفان و ...

  • چکیده های انگلیسی مقالات شماره 71 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2017-05-22)

  • ثمرات تفکیک امکان ماهوی و امکان وجودی در حکمت متعالیه 

    پورحسن درزی, قاسم؛ رشیدزاده, محمد (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2017-05-22)
    ملاصدرا نخستین فیلسوفی بود که میان امکان ماهوی و امکان وجودی تفکیک قائل شد. وی در منطق به دلیل بی‌نیازی از این تفکیک، آن را مطرح نکرد. ملاصدرا بر مبنای این جداانگاری، نظام فلسفی حکمت متعالیه را که مکمّل فلسفه مشاء است ...

  • عذاب جاویدان: عدالت و عشق الهی 

    حجتی, غزاله (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2017-05-22)
    براساس آموزه‌هایِ دینیِ ادیان بزرگ توحیدی، خداوند در جهان دیگر و در روز داوری بر اعمال و نیات همگان داوری خواهد کرد و این داوری عادلانه است. او به هر عملی، حتی کوچک‌ترین آن‌ها، رسیدگی خواهد کرد و جزای همگان را خواهد داد و ...

  • ازغلو تا تقصیر؛ تأملی در کتاب مکتب در فرآیند تکامل 

    موسوی, سیده منا (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2017-05-22)
    در آموزه‌های دینی امامیه غلو و تقصیر هردو مورد نهی قرارگرفته است. این دو ناشی از عدم شناخت صحیح شئون امامت و جایگاه وجودی امام در آفرینش است. در این مقاله بخشی از کتاب مکتب در فرآیند تکامل که در معرفی امام دچار تقصیر شده ...

  • تحلیل و بررسی نظر ابن سینا درباره فاعلیت تحریکی بر اساس مبانی وجود شناختی او 

    یوسفی منش, زهره؛ زمانیها, حسین (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2017-05-22)
    فاعل تحریکی تعبیری است که ابن‌سینا پس از آن‌که علیت به معنای اعطای وجود را از مقام فاعل‌های موجود در عالم طبیعت سلب می‌کند، به‌منظور توجیه تأثیرات آن‌ها به کار می‌گیرد. لیکن تأملی دقیق در معنا و نحوۀ وجود حرکت حاکی از این ...

  • دفاع از ادله ضرورت عصمت امام در مواجهه با اشکالات فخر رازی 

    عسگری زاده, علی؛ جوانمرد, بهنام (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2017-05-22)
    ازنظر علمای امامیه، برخلاف اهل سنت، عصمت ومصونیت جانشین رسول خدا صلی‌الله علیه وآله ازهر نوع لغزش، گناه وخطاازشروط لازم وضروری است. براین اساس ائمه سلام‌الله علیهم باید معصوم ومصونازگناه وخطاباشند.                 متکلم‌ها ...