مرور دوره 10, شماره 1 بر اساس عنوان

  • آموزش فلسفی کودکان درنظام تعلیم وتربیت اسلامی 

    سلیمانی ابهری, هادی (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2008-11-21)
    دردو دهه اخیر،  بعد از ورود مباحث اموزش فلسفی کودکان به عرصه مطالعات وپزوهش‌های اهل نظر در ایران، بویژه با استقبالی که از رویکرد  P4C (philosophy  for children)   به عمل آمد، تلاشهایی در تحلیل وبررسی ومعرفی وحتی اجرای آن  ...

  • بازخوانی نظریه ایمان به مثابه اراده معطوف به باور از ویلیام جیمز 

    آذربایجانی, مسعود (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2008-11-21)
    در باب توجیه و تبیین ایمان نظریه‌های بسیاری مطرح شده که از جمله آنها، نظریه ویلیام جیمز با عنوان اراده معطوف به باور است. در این جستار با اشاره‌ای به مفاد اصلی دیدگاه جیمز به بازخوانی نظریه بر اساس موارد   مورد تایید و ...

  • بررسی تطبیقی نظریۀ ابن سینا در باب طبقه بندی علوم 

    مستقیمی, مهدیه السادات (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2008-11-21)
    مقالۀ حاضر، ضمنِ گذری اجمالی بر تاریخچه و فواید طبقه بندی علوم با مطرح نمودن پاره‌ای از دیدگاههای فلاسفۀ شرق و غرب در این زمینه سعی می‌نماید ویژگی‌ها و نقاط برجستۀ تقسیم بندی ابن سینا را بیان کرده و به تبیین بعضی از زوایای ...

  • بررسی مسائل اخلاقی در سیستمهای هوشمند 

    داودآبادی, مرضیه؛ خزاعی, زهرا (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2008-11-21)
    با وجود مزایای انکار  نشدنی سیستم های رایانه‌ای هوشمند و کاربردهای حیرت برانگیز آنها در پیشبرد آموزش، صنعت و فرهنگ کشورهای مختلف، مسائل اخلاقی بسیاری در مورد آنها مطرح شده است. در این مقاله پس از تعریف هوش مصنوعی و سیستمهای ...

  • توسل به اولیاء الهی راه سلامت ایمان توحیدی 

    صدقی, محمد (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2008-11-21)
    از دیر باز حتی از زمان حیات پیامبر گرامی(ص) توسل براولیاء الهی وتبرک به آثار آنان همواره بین مسلمانان مرسوم بوده و کسی اشکال نکرده است و فقها آن را از مستحبات مهم دانسته‌اند. با وجود این، اخیراً برخی با نگرش سطحی به متون ...

  • حیات نظری و حیات عملی در قرون وسطی تفسیر داستان مریم و مرتاه به دو روایت 

    پازوکی, شهرام (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2008-11-21)
    یکی از مسائل مهم فلسفی، که سابقه آن به دوره یونان باز‌می‌گردد، مسأله نظر و عمل و نسبت آن دو با یکدیگر است. این مسأله تحت عنوان "حیات نظری" و "حیات عملی" در یونان و سپس در قرون وسطی مطرح شد. متفکران مسیحی معمولأ با استناد ...

  • علیت از نظر کانت 

    بخشایش, رضا (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2008-11-21)
    این جستار از رساله دکتری نگارنده تحت همین عنوان گرفته شده است. کانت تلاش نموده است اشکالات هیوم به علیت را پاسخ دهد. اگرچه عمدتاً شارحان دراین خصوص به تمثیل دوم واحیاناً استنتاج استعلائی رجوع کرده اند، حق آن است که باید ...

  • قلمرو دین و ضوابط علوم دینی 

    ضیائی فر, سعید (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2008-11-21)
    این نوشتار درباره یکی از زاوایای مسئله قلمرو و دین بحث می‌کند و آن، دین یا غیر دینی بودن ضوابط فهم دین و علوم دین است. اجمالاً دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد؛ دیدگاهی که ضوابط فهم دین را هم در قلمرو دین می‌داند و دیدگاهی ...

  • کانت‌ ومسئولیت اجتماعی، سیاسی 

    ذکاوتی قراگزلو, علی (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2008-11-21)
    نقطه‌ آغازین‌ اندیشه‌ورزی‌ کانت‌ در فلسفه‌، نقادی‌ وی‌ به‌ نظریه‌ مهم‌  او در باب‌ آنتی‌نومی‌ها باز می‌گردد. کانت‌ سرچشمه‌ آنتی‌نومی‌ها را در گذر از فهم‌،  به‌ خرد می‌یابد. نظریه‌ آنتی‌نومی‌ همواره‌ به‌ مثابه‌ محوری‌ بنیادی‌ ...