آموزش فلسفی کودکان درنظام تعلیم وتربیت اسلامی
(ندگان)پدیدآور
سلیمانی ابهری, هادینوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دردو دهه اخیر، بعد از ورود مباحث اموزش فلسفی کودکان به عرصه مطالعات وپزوهشهای اهل نظر در ایران، بویژه با استقبالی که از رویکرد P4C (philosophy for children) به عمل آمد، تلاشهایی در تحلیل وبررسی ومعرفی وحتی اجرای آن به اشکال گوناگون، مانند ارائه مقالات درنشریات،تشکیل همایشها و کارگاههای آموزشی، تالیف وترجمه کتب صورت گرفت. درسنوات اخیر این همتها به سطحی رسیده است که برنامه ریزی درحد پذیرش دانشجودرسطحPHD برای آن صورت میگیرد . جای خالی بررسی نظرات لیپمن (بانی این نوع از آموزش درنیم قرن اخیر)، درمقایسه با نظام تعلیم وتربیت اسلامی، مارا برانگیخت تا با تاملی در آموزههای وحیانی، جایگاه آموزش تفکر خلاق وانتقادی درتعلیم وتعلم اسلامی را بازشناسی کنیم
دراین بررسی ومقایسه، نزدیکی شیوه های تربیت دینی برای فراهم کردن بسترهای آموزش تفکر خلاق واکتشافی، با روشها ودیدگاههای لیپمن (lipman ) آشکار گردیده است.
کلید واژگان
لیپمنتعلیم وتربیت اکتشافی وخلاق
تفکر انتقادی
سئوال مداری
حذف وابهام
داستان های قرآن
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2008-11-211387-09-01
ناشر
دانشگاه قمUniversity of Qom
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه زنجانشاپا
1735-97912538-2500




