نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلیا, مسعودfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:59:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:59:01Z
dc.date.available1399-07-08T22:59:01Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:59:01Z
dc.date.issued2016-04-20en_US
dc.date.issued1395-02-01fa_IR
dc.date.submitted2016-09-24en_US
dc.date.submitted1395-07-03fa_IR
dc.identifier.citationعلیا, مسعود. (1395). جایگاه امر حسی در پدیدارشناسی هنر دوفرن. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 10(18), 95-109.fa_IR
dc.identifier.issn2251-7960
dc.identifier.issn2423-4419
dc.identifier.urihttps://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_5214.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/144538
dc.description.abstract<span lang="FA">میکل دوفرن، فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی، در رشته‎‌ای از آثار خویش، به ویژه مهم‌ترین اثرش به نام <em>پدیدارشناسی تجربه زیبایی‌شناسانه</em>، توصیفی منظومه‌وار از تجربه زیبایی‌‌شناسانه به دست داده است. این مقاله جهت‌گیری‌ای را بررسی می‌کند که به نظر می‌رسد مبنای پدیدارشناسی هنر او را تشکیل می‌دهد، و آن بر صدر نشاندن معنای اصیل و آغازین واژه استتیک/ زیبایی‌شناسی، یعنی ادراک حسی (</span><span dir="LTR">aisthesis</span><span lang="FA">) به عنوان اصل لاینفک و جانشین‌ناپذیر تجربه زیبایی‌شناسانه است. دوفرن این کار را عمدتا با تفکیک میان اثر هنری و ابژه زیبایی‌شناسانه انجام می‌دهد. در این مقاله نشان داده شده است که این تفکیک نزد دوفرن چگونه به اصالت امر حسی در تجربه زیبایی‌شناسانه راه می‌برد. در عین حال، این نکته نیز شرح داده شده است که تاکید دوفرن بر حسیت و امر حسی در تجربه زیبایی‌شناسانه به معنای نفی یا دست کم گرفتن معنا یا عناصر شناختی در این تجربه نیست. با این حال، نزد دوفرن معنا یا عناصر شناختی تجربه زیبایی‌شناسانه در امر حسی درون‌ماندگارند و تنها در همین محمل آنی هستند که هستند. به عبارت دیگر، آنچه را "در" اثر هنری گفته می‌شود تنها "با" اثر هنری می‌توان گفت.</span>fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تبریزfa_IR
dc.publisherUniversity of Tabrizen_US
dc.relation.ispartofمجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریزfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Philosophical Investigationsen_US
dc.subjectتجربه زیبایی‌شناسانهfa_IR
dc.subjectابژه زیبایی‌شناسانهfa_IR
dc.subjectاثر هنریfa_IR
dc.subjectاجراfa_IR
dc.subjectامر حسیfa_IR
dc.subjectپدیدارشناسیfa_IR
dc.titleجایگاه امر حسی در پدیدارشناسی هنر دوفرنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی- پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه فلسفه هنر، دانشگاه هنر تهرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue18
dc.citation.spage95
dc.citation.epage109


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد