| dc.contributor.author | محسنی, اعظم | fa_IR |
| dc.contributor.author | شاقول, یوسف | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:58:53Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:58:53Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:58:53Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:58:53Z | |
| dc.date.issued | 2016-03-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-09-24 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-07-03 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | محسنی, اعظم, شاقول, یوسف. (1395). جایگاه «انسانشناسی» در نظام اخلاقی کانت. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 10(18), 219-241. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-7960 | |
| dc.identifier.issn | 2423-4419 | |
| dc.identifier.uri | https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_5231.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/144491 | |
| dc.description.abstract | <span lang="FA"><span style="font-size: medium;">تأسیس یک نظام اخلاقی کارآمد، منوط به شناخت دقیق و همه جانبهی سرشت انسان، به عنوان موضوع اخلاق، است؛ اینکه ما چه تلقی از انسان و طبیعتش داریم، او را موجودی ذاتاً اخلاقی یا ذاتاً بد و شرور میدانیم، یا تلقیمان از انسان، موجودی متعلق به دو جهان محسوس و معقول است که در هر ساحتی جنبهای از سرشتش ظهور پیدا میکند، پیش شرط لازم برای پیریزی یک نظام اخلاقی است.</span></span> <br /><span lang="FA"><span style="font-size: medium;">در تلقی کانت، انسان یک موجود تک ساحتی نیست؛ بلکه شهروند دو جهان است: جهان محسوس و جهان معقول. انسان بر اساس طبیعت معقولش، خوب و بر اساس طبیعت محسوسش بد است. بر همین اساس، در </span><em><span style="font-size: medium;">بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق</span></em><span style="font-size: medium;"> بر این نکته تأکید میکند که: «...از آنجایی که جهان فهم واجد مبنای جهان حس و در نتیجه واجد مبنای قوانین آن است؛ من باید قوانین جهان عقل را به عنوان امر مطلق و افعالی را که مطابق با آن قوانین است به عنوان وظیفه تلقی کنم.» </span></span> <br /><span lang="FA"><span style="font-size: medium;">لزوم توقف اخلاق بر انسانشناسی، که از نظر کانت از حیث روش یک علم تجربی به حساب میآید، از یک سو و امکان تأسیس فلسفهی اخلاق نابی که به کلی فارغ از هر چیز تجربی باشد از سوی دیگر، سبب شده که برخی از مفسرین در امکان اینکه کانت واقعاً توانسته باشد یک چنین</span></span><span lang="FA"><span style="font-size: medium;">فلسفهی اخلاقی تأسیس کند، تردید کنند. لذا در این مقاله قصد داریم به بررسی نسبت</span></span><span lang="FA"><span style="font-size: medium;">انسانشناسی با اخلاق در نظام فلسفی کانت بپردازیم تا هم ماهیت ناب بودن فلسفهی اخلاقش و هم نحوهی توقف آن بر انسانشناسی را آشکار کنیم.</span></span> | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tabriz | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Philosophical Investigations | en_US |
| dc.subject | انسانشناسی | fa_IR |
| dc.subject | اراده خیر | fa_IR |
| dc.subject | وظیفه | fa_IR |
| dc.subject | قانون اخلاقی | fa_IR |
| dc.title | جایگاه «انسانشناسی» در نظام اخلاقی کانت | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی- پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی مقطع دکتری فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 18 | |
| dc.citation.spage | 219 | |
| dc.citation.epage | 241 | |