نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحسنی, اعظمfa_IR
dc.contributor.authorشاقول, یوسفfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:58:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:58:53Z
dc.date.available1399-07-08T22:58:53Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:58:53Z
dc.date.issued2016-03-20en_US
dc.date.issued1395-01-01fa_IR
dc.date.submitted2016-09-24en_US
dc.date.submitted1395-07-03fa_IR
dc.identifier.citationمحسنی, اعظم, شاقول, یوسف. (1395). جایگاه «انسان‌شناسی» در نظام اخلاقی کانت. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 10(18), 219-241.fa_IR
dc.identifier.issn2251-7960
dc.identifier.issn2423-4419
dc.identifier.urihttps://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_5231.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/144491
dc.description.abstract<span lang="FA"><span style="font-size: medium;">تأسیس یک نظام اخلاقی کارآمد، منوط به شناخت دقیق و همه جانبه­ی سرشت انسان، به عنوان موضوع اخلاق، است؛ اینکه ما چه تلقی از انسان و طبیعتش داریم، او را موجودی ذاتاً اخلاقی یا ذاتاً بد و شرور می­دانیم، یا تلقی­مان از انسان، موجودی متعلق به دو جهان محسوس و معقول است که در هر ساحتی جنبه­ای از سرشتش ظهور پیدا می­کند، پیش شرط لازم برای پی­ریزی یک نظام اخلاقی است.</span></span> <br /><span lang="FA"><span style="font-size: medium;">در تلقی کانت، انسان یک موجود تک ساحتی نیست؛ بلکه شهروند دو جهان است: جهان محسوس و جهان معقول. انسان بر اساس طبیعت معقولش، خوب و بر اساس طبیعت محسوسش بد است. بر همین اساس، در </span><em><span style="font-size: medium;">بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق</span></em><span style="font-size: medium;"> بر این نکته تأکید می­کند که: «...از آنجایی که جهان فهم واجد مبنای جهان حس و در نتیجه واجد مبنای قوانین آن است؛ من باید قوانین جهان عقل را به عنوان امر مطلق و افعالی را که مطابق با آن قوانین است به عنوان وظیفه تلقی کنم.» </span></span> <br /><span lang="FA"><span style="font-size: medium;">لزوم توقف اخلاق بر انسان­شناسی، که از نظر کانت از حیث روش یک علم تجربی به حساب می­آید، از یک سو و امکان تأسیس فلسفه­ی اخلاق نابی که به کلی فارغ از هر چیز تجربی باشد از سوی دیگر، سبب شده که برخی از مفسرین در امکان اینکه کانت واقعاً توانسته باشد یک چنین</span></span><span lang="FA"><span style="font-size: medium;">فلسفه­ی اخلاقی تأسیس کند، تردید کنند. لذا در این مقاله قصد داریم به بررسی نسبت</span></span><span lang="FA"><span style="font-size: medium;">انسان­شناسی با اخلاق در نظام فلسفی کانت بپردازیم تا هم ماهیت ناب بودن فلسفه­ی اخلاقش و هم نحوه­ی توقف آن بر انسان­شناسی را آشکار کنیم.</span></span>fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تبریزfa_IR
dc.publisherUniversity of Tabrizen_US
dc.relation.ispartofمجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریزfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Philosophical Investigationsen_US
dc.subjectانسان‌شناسیfa_IR
dc.subjectاراده خیرfa_IR
dc.subjectوظیفهfa_IR
dc.subjectقانون اخلاقیfa_IR
dc.titleجایگاه «انسان‌شناسی» در نظام اخلاقی کانتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی- پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی مقطع دکتری فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوینfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue18
dc.citation.spage219
dc.citation.epage241


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد