مرور دوره 10, شماره 18 بر اساس تاریخ انتشار

در حال نمایش موارد 1 - 12 از 12

  • صرف‌الوجود و مسئله‌ی زبان نمادین (بررسی نظریّه‌ی نمادگرایی تیلیش) 

    شهریاری, شیما (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2016-03-20)
    پل تیلیش یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان و الاهی‌دانان مسیحی در قرن بیستم است. او نظریّه‌ی جدیدی را در باب سخن گفتن از خدا طرح کرده است که امروزه به نظریّه‌ی نمادگرایی مشهور است. او در این نظریّه نشان می‌دهد ...

  • گلاسنهایت و مسئله اراده در فلسفه هایدگر 

    کرد نوغانی, مهدی (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2016-03-20)
    مسئله‌ی اراده در فلسفه‌ی هایدگر حائز اهمیت فراوانی است. این مسئله را می‌توان از هستی و زمان تا آثار متأخر هایدگر دنبال کرد. به نظر می‌رسد علیرغم نقد هایدگر بر سوبژکتیویسم و تفکر مبتنی بر تمثل، که نام‌های دیگری برای اراده ...

  • عقل هیولانی مفارق(separate Matterial Intellect) در فلسفه ابن‌رشد 

    قربانی, علی (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2016-03-20)
    ماهیت عقل در آثار ارسطو با ابهام مواجه است، و فلاسفه مشائی و بویژه ابن­رشد برای رفع آن تلاشها نموده­اند. ابن­رشد در فلسفه خود عقل هیولانی را زیربنای تحلیل ماهیت عقل نزد ارسطو قرار می­دهد، و آن را در کتاب ...

  • بررسی و تحلیل نسبت بین کمال انسانی و ساحتهای طولی و عرضی حیات در فلسفه ملاصدرا 

    زمانیها, حسین (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2016-03-20)
    حیات انسان بر خلاف سایر موجودات واجد ساحتهای متفاوتی است که می‌توان آنها را به ساحتهای طولی و عرضی تقسیم کرد. فلاسفه اسلامی به طور سنتی و با بهره‌گیری از منابع فلسفی یونان از جمله اندیشه‌های افلاطون و ارسطو ...

  • سیر تطوّر الگوهای تمایز علوم در اندیشه متفکران مسلمان 

    مصطفوی فرد, حامد (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2016-03-20)
    کهن­ترین الگوی تمایز علوم از آنِ ارسطوست (موضوع محور)، که توسط حکمای مسلمان ترویج شد. اما ناکارآمدی آن روز به روز برای عالمان مسلمان، خصوصاً اصولیان و در ...

  • عقل هیولانی مفارق در فلسفه ابن رشد 

    قربانی سینی, علی (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2016-03-20)
    ماهیت عقل در آثار ارسطو با ابهام مواجه است، و فلاسفه مشائی و بویژه ابن‌رشد برای رفع آن تلاشها نموده‌اند. ابن‌رشد در فلسفه خود عقل هیولانی را زیربنای تحلیل ماهیت عقل نزد ارسطو قرار می دهد، و آن را در کتاب تفسیر‌کبیر بر رساله ...

  • فلسفه‌ی تطبیقی از نگاه پُل ماسون اُرسِل 

    میرزایی, محمدسینا؛ شهرآیینی, مصطفی (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2016-03-20)
    ماسون اُرسِل پدر فلسفه‌ی تطبیقی است. او با تأثر از دو جریان تاریخ‌گرایی و پوزیتیویسم سده‎ی نوزده، می‌کوشید تا فلسفه‌ها را در مقام پدیده‌هایی تاریخی، در درون سنّت پوزیتیویستی، به گفت‌وگو وادارد. موفقیت روش تطبیقی در دیگر ...

  • سیر تطوّر الگوهای تمایز علوم در اندیشه متفکران مسلمان 

    مصطفوی فرد, حامد (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2016-03-20)
    کهن‌ترین الگوی تمایز علوم از آنِ ارسطوست (موضوع محور)، که توسط حکمای مسلمان ترویج شد. اما ناکارآمدی آن روز به روز برای عالمان مسلمان، خصوصا اصولیان و در رتبه بعد متکلمان، منطقیون و ... آشکار شد؛ تا آنجا که محقق خراسانی ...

  • معنا یا غایتمندی زندگی در فلسفۀ افلاطون با تکیه بر آموزۀ «مثال خیر» 

    آقایی طوق, پروانه؛ صدرمجلس, سیدمجید؛ فتحی, حسن (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2016-03-20)
    پرسش از «معنای زندگی» و تلاش برای پاسخ­گویی به آن، یکی از مهم­ترین دغدغه­های فکری آدمی از دیرباز تاکنون است. برخی معتقدند پژوهش در باب معنای زندگی درواقع پژوهش در باب «غایت» یا «هدف» زندگی است. ...

  • معنای زندگی در فلسفۀ افلاطون با تکیه بر آموزۀ «مثال خیر» 

    آقایی طوق, پروانه؛ صدرمجلس, مجید؛ فتحی, حسن (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2016-03-20)
    پرسش از «معنای زندگی» و تلاش برای پاسخ گویی به آن، یکی از مهم ترین دغدغه های فکری آدمی از دیرباز تاکنون است. برخی معتقدند پژوهش در باب معنای زندگی درواقع پژوهش در باب «غایت» یا «هدف» زندگی است. ما نیز در این مقاله برآنیم ...

  • جایگاه «انسان‌شناسی» در نظام اخلاقی کانت 

    محسنی, اعظم؛ شاقول, یوسف (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2016-03-20)
    تأسیس یک نظام اخلاقی کارآمد، منوط به شناخت دقیق و همه جانبه­ی سرشت انسان، به عنوان موضوع اخلاق، است؛ اینکه ما چه تلقی از انسان و طبیعتش داریم، او را موجودی ذاتاً اخلاقی یا ...

  • فلسفه‌ی تطبیقی از نگاه پُل ماسون اُرسِل 

    میرزایی, سینا؛ شهرآیینی, مصطفی (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2016-03-20)
    ماسون اُرسِل پدر فلسفه‌ی تطبیقی است. او با تأثر از دو جریان تاریخ‌گرایی و پوزیتیویسم ...