سازگاری خودآیینی با آتوریته دینی
(ندگان)پدیدآور
دهقان, مجیدسعیدی مهر, محمد
نوع مدرک
Textمقاله علمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خودآیینی از کانت به بعد فضیلتی عقلانی به شمار میآید که فرد را مستقل از دیگری دارای توانایی انتخاب و تصمیمگیری در حوزههایی مانند اخلاق، سیاست و معرفت فرض میکند. شخص خودآیین با این تعریف در مقابل هر آتوریته شامل آتوریته دینی مقاومت نشان میدهد. به همین دلیل همواره خودآیینی مانع از پذیرش آموزههای دینی بدون شاهد مستقل قلمداد میشود. در این تصویر، دوراهی بین باور دینی و عقلانیت انتخاب سختی را پیش روی انسان مدرن دیندار قرار داده است. انسان مدرن ناگزیر است عقلانیت را به کنار نهاده و متعبدانه به دین باور داشته باشد یا باورهای دینی خود را محدود به گزارهای اندکی کند که برای آن شاهدی داشته باشد. فیلسوفانی مانند زاگزبسکی، کُدی و رابرت و وود در تلاشند با تحلیل دوباره مفهوم خودآیینی تفسیری از آن ارائه کنند که با پذیرش آتوریته معرفتی از جمله آتوریته دینی ناسازگاری نداشته باشد. در این مقاله پس از مرور تعریف خودآیینی و تاریخچه آن بر چرایی تنافی این مفهوم با آتوریته تمرکز میشود. سپس به رابطة این مفهوم با مفاهیمی مانند استقلال و آتوریته پرداخته میشود. در ادامه با ارائه تفسیری سازگار از این مفهوم با آتوریته رابطة این مفهوم جدید با آتوریته دینی تحلیل میگردد و صورتهایی از سازگاری خودآیینی و آتوریته دینی ارائه میگردد.
کلید واژگان
خودآیینیآتوریته دینی
زاگزبسکی
دین و عقلانیت
عمومگرایی معرفتی
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2020-07-221399-05-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته فلسفه دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایراناستاد گروه فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
شاپا
2251-79602423-4419



