بررسی و نقد دو مانع دگرگرایی خدا در فلسفة صدرایی
(ندگان)پدیدآور
صلواتی, عبداله
نوع مدرک
Textمقاله علمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خودگرایی اخلاقی غالباً در قلمرو انسانی و ذیل نظریة اخلاقی غایت محور مطرح میشود. اما پرسشها و مؤلفههای آن در ساحت ربوبی قابل رصد است. به باور نگارنده، در فلسفة ملاصدرا دو شاهد و قرینه بر خودگرایی خدا وجود دارد که در واقع دو مانع دگرگرایی خداست: این دو مانع عبارتند از: «عدم التفات عالی به سافل» و «بازگشت هر غایتِ فعلی به فاعل». این شواهد با مفهوم صدرایی عنایت الهی در تضاد است. پرسش پایة این جُستار عبارت است از: چگونه میتوان شواهد خودگرایی را با نظریة عنایت الهی و التفات اصیل خدا به «دیگری» سازگار دانست؟ دستاورد این پژوهش به این قرار است: در پژوهش حاضر، این دو شاهد به عنوان مانع دگرگرایی خدا مورد نقد قرار گرفتهاند و نشان داده شد که خدا نه خودگرا که وجودی دگرگراست و چون خدا کاملترین وجود و کاملترین کمال است کاملترین دگرگراست و بیشترین خیر و منفعت را برای همه محقق میکند و چون غنی مطلق است، بدون هیچ گونه چشمداشتی بیشترین خیر را برای دیگران تأمین میکند. این نتایج حاصل تحلیل مفاهیمی چون «غایت»، «التفات»، «خودگرایی»، قاعدة «بسیط الحقیقه کل الاشیاء» و تحلیل وجودی اصل علیت است. گفتنی است: این پژوهش مسبوق به پیشینهای نیست.
کلید واژگان
خداخودگرایی
دگرگرایی
قاعده بسیط الحقیقه کل الاشیاء
غایت
ملاصدرا
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه شهید رجاییشاپا
2251-79602423-4419



