بررسی دو دلیل در مورد عدم فراگیری اصل علیت
(ندگان)پدیدآور
عین اله زاده صمدی, اصغر
نوع مدرک
Textمقاله علمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نیافتن شاهد تجربی و انجام آزمایشهای مشابه، دو دلیلی است(1) که برخی از دانشمندان علوم تجربی بر فراگیر نبودن اصل علیت در محدودة اتم آوردهاند.
این دو دلیل در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد و نشان داده میشود که در صورت توجیه (= کنار گذاشتن) اصل علیت یا قواعد عقلی برای حل معضلی که با آن مواجه شدهایم، (یعنی از طرفی بنا بر قواعد عقلی اصل علیت را بر محدودة اتم حاکم میدانیم و از طرف دیگر شاهد تجربی بر رابطة علّی در این محدوده نیافتیم) روند تحقیقات متوقف خواهد شد. در صورتی که توجیه (= کنار گذاشتن، تعدیل کردن) سایر موارد این چنین نخواهد بود.
کلید واژگان
قواعد عقلیاصل یکنواختی طبیعت
فقدان شواهد تجربی
آزمایشهای مشابه
اصل علیت
فعالیت علمی
شماره نشریه
214تاریخ نشر
2010-02-201388-12-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه فلسفه دانشگاه تبریزشاپا
2251-79602423-4419



