• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز
    • دوره 3, شماره 214
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز
    • دوره 3, شماره 214
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی دو دلیل در مورد عدم فراگیری اصل علیت

    (ندگان)پدیدآور
    عین اله زاده صمدی, اصغر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نیافتن شاهد تجربی و انجام آزمایش‌های مشابه، دو دلیلی است(1) که برخی از دانشمندان علوم تجربی بر فراگیر نبودن اصل علیت در محدودة اتم آورده‌اند. این دو دلیل در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد و نشان داده می‌شود که در صورت توجیه (= کنار گذاشتن) اصل علیت یا قواعد عقلی برای حل معضلی که با آن مواجه شده‌ایم، (یعنی از طرفی بنا بر قواعد عقلی اصل علیت را بر محدودة اتم حاکم می‌دانیم و از طرف دیگر شاهد تجربی بر رابطة علّی در این محدوده نیافتیم) روند تحقیقات متوقف خواهد شد. در صورتی که توجیه (= کنار گذاشتن، تعدیل کردن) سایر موارد این چنین نخواهد بود.
    کلید واژگان
    قواعد عقلی
    اصل یکنواختی طبیعت
    فقدان شواهد تجربی
    آزمایش‌های مشابه
    اصل علیت
    فعالیت علمی

    شماره نشریه
    214
    تاریخ نشر
    2010-02-20
    1388-12-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز

    شاپا
    2251-7960
    2423-4419
    URI
    https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2826.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/144348

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب