شرح و بسط پروکلوس از اشارات افلاطون به مسئلة شرور و نسبت آنها با عنایت و فاعلیت الهی
(ندگان)پدیدآور
کوررنگ بهشتی, رضابینای مطلق, سعیدکرباسی زاده, علی
نوع مدرک
Textمقاله علمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هرچند نزد افلاطون نظریة منسجمی دربارة مسئلة شرّ دیده نمیشود، اما در آثار او پارههایی هست که برای افلاطونیان بعدی، دستمایهای برای بسط و پرورش چنین نظریهای شد. پروکلوس، برجستهترین فیلسوف مکتب نوافلاطونی متأخر است که نظریهاش به دیدگاه مرجع نوافلاطونیان دربارة مسئلة شرّ بدل شد. وی در مواجههای انتقادی با پیشینیانش میکوشد که شرح و تبیینی وحدتانگار از اشارات افلاطون به مسئلة شرّ ارائه دهد. بر اساس تبیین وی مراتب عالی هستی، خیر و فقط علّت خیرند. شرّ واقعیتی ضروری است اما تنها به نحو نسبی، جانبی، بالعرض و آویخته به خیر تحقق دارد و تنها در مرتبة باشندگان جزئی یافت میشود. هستی بالعرض شرّ، علت وجودبخش ندارد بلکه پیداییاش به سبب ناهماهنگی افعال نیروهای متعدد موجود مرکب جزئی است. آویختگی و آمیختگی هستی شرّ به خیر چنان است که به رغم ضدیتش با خیر، در تحقق خیر کل مشارکت دارد و از این رو با عنایت و فاعلیت مطلق الهی قابل جمع است.
کلید واژگان
شرّهستی بالعرض و جانبی
عنایت الهی
فاعلیت الهی
پروکلوس
افلاطون
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشجو دکتری فلسفه دانشگاه اصفهاندانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان
استادیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان
شاپا
2251-79602423-4419



