قیاس اقترانی شرطی نزد اثیر الدین ابهری
(ندگان)پدیدآور
فلاحی, اسدالله
نوع مدرک
Textمقاله علمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اثیرالدین ابهری در دورۀ دوم پژوهشهای منطقی خود که شامل چندین رساله و کتاب است تنها منطقدان سینوی است که یکی از دو مهمترین نوآوری ابنسینا یعنی قیاس اقترانی شرطی را عقیم و نامعتبر اعلام کرده است. بیان ابهری و دلایل او برای عقیم بودن قیاس اقترانی شرطی در این رسالهها و کتابها متعدد است و ریشه در اقسام گوناگون شرطی متصل لزومی و شرایط صدق و تطورات و تحولات آنها در این رسالهها و کتابها دارد. مهمترین دلیل ابهری در انکار قیاس اقترانی شرطی توجه به فرضهای گوناگون است که در روند اثبات این قیاسها باید به کار گرفته شود. در این مقاله، با بررسی اختلافها و تحولات یاد شده به تجزیه و تحلیل دلیل اصلی ابهری میپردازیم. گزارش دیدگاههای منطقدانان پسین دربارۀ مدعا و دلایل ابهری و نیز داوری نهایی میان همۀ آنها موضوعی است که پژوهش دیگری را میطلبد.
کلید واژگان
ابهریقیاس شرطی
شرطی لزومی
فرض
تقدیر
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشیار مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایرانشاپا
2251-79602423-4419



