نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorناصری, ذوالفقارfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:57:51Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:57:51Z
dc.date.available1399-07-08T22:57:51Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:57:51Z
dc.date.issued2018-12-22en_US
dc.date.issued1397-10-01fa_IR
dc.date.submitted2017-11-25en_US
dc.date.submitted1396-09-04fa_IR
dc.identifier.citationناصری, ذوالفقار. (1397). معنای زندگی در حیات دینی و حیات سکولار (نقد دیدگاه ریچارد تیلور). دو فصلنامه تاملات فلسفی, 8(21), 201-227. doi: 10.30470/phm.2019.34356fa_IR
dc.identifier.issn2228-5253
dc.identifier.issn2588-3615
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30470/phm.2019.34356
dc.identifier.urihttp://phm.znu.ac.ir/article_34356.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/144111
dc.description.abstract«نگاه دینی» و «نگاه سکولار»، دو نظام معنایی متفاوت برای حیات انسان ترسیم می‎کنند و پایه‎گذار دو سپهر کاملاً مختلف در زندگی انسان هستند. زندگی انسان در هر دو بستر دینی و سکولار، ویژگی‎هایی می‎یابد که متناسب با هرکدام می‎توان از معناداری یا بی‎معنایی زندگی انسان سخن گفت. ریجارد تیلور با اتخاذ رویکردی طبیعت‎گرایانه به مسئله معنای زندگی، می‎کوشد با تعریف زندگی بی‎معنا و سپس با طرح مفهوم خلاقیت و بیان ویژگی‎های آن به‎عنوان ملاک معناداری، به مسئله بی‌معنایی زندگی انسان سکولار پاسخ دهد. مسئله مطرح در این مقاله آن است که آیا با فرض وجود خلاقیت در حیات انسان سکولار می‎توان زندگی انسان را معنادار دانست؟ در پاسخ، این ادعا را پیش کشیده‎ایم که به‎رغم ادعای تیلور، زندگی خلاقانۀ انسان در حیات سکولار همچنان بی‎معناست و تنها زندگی توأم با خلاقیّتی که در حیات دینی باشد، معنادار خواهد بود؛ بدین معنا که با توجه به ویژگی‌های حیات دینی تنها انسان خلاق در ساحت دین است که می‎تواند با شکوفاساختن ظرفیت‎های وجودی‌اش به زندگی خود معنا بخشد، ولی چون در حیات سکولار انسان خودآیین و خود‌بنیاد است، ویژگی‎های لازم برای خلاقیت ادعایی تیلور برای معناداری زندگی تحقق نمی‎یابد. از همین رو، فرجام زندگی سکولار همچنان به بی‎معنایی می‎انجامد.fa_IR
dc.format.extent1299
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه زنجانfa_IR
dc.relation.ispartofدو فصلنامه تاملات فلسفیfa_IR
dc.relation.ispartofPhilosophical Meditationsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30470/phm.2019.34356
dc.subjectمعنای زندگیfa_IR
dc.subjectحیات دینیfa_IR
dc.subjectحیات سکولارfa_IR
dc.subjectمفهوم خلاقیت و خلاقیت الهیfa_IR
dc.subjectفلسفه دینfa_IR
dc.titleمعنای زندگی در حیات دینی و حیات سکولار (نقد دیدگاه ریچارد تیلور)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue21
dc.citation.spage201
dc.citation.epage227


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد