نقش تعدیلی ذهنآگاهی و پذیرش در پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس کمالگرایی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
عماد, سعیدآتش پور, حمیدذاکرفرد, منیرالساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش بررسی رابطهی کمالگرایی با بهزیستی روانشناختی با توجه به نقش تعدیلی ذهنآگاهی و پذیرش در دانشجویان بود که با روش توصیفی از نوع همبستگی به انجام رسید. گروه نمونه شامل 341 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف، مقیاس چندبعدی کمالگرایی فراست، پرسشنامه ذهنآگاهی و پرسشنامه پذیرش و عمل - نسخه دوم استفاده شد. تحلیل دادههای حاصل با استفاده از رگرسیون چندگانه و برنامه الحاقی پردازشگر هایس در تحلیل رگرسیون نشان داد ذهنآگاهی و پذیرش پیشبینهای مثبت بهزیستی روانشناختی بودند. کمالگرایی همراه با ذهنآگاهی پیشبین منفی و معنیدار بهزیستی روانشناختی بود در حالی که در حضور پذیرش، تأثیر منفی کمالگرایی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی معنیدار نبود؛ اثر تعدیلکنندگی ذهنآگاهی بسیار چشمگیرتر از اثر تعدیلکنندگی پذیرش در پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس کمالگرایی بود اما به لحاظ آماری نقش تعدیلکنندگی ذهنآگاهی و همچنین نقش تعدیلکنندگی پذیرش در رابطهی کمالگرایی با بهزیستی روانشناختی معنیدار بدست نیامد. از این رو میتوان بیان کرد کاهش کمالگرایی با افزایش بهزیستی روانشناختی دانشجویان همراه است و هرچه سطح ذهنآگاهی و پذیرش در دانشجویان بیشتر شود انتظار میرود بهزیستی روانشناختی افزایش یابد.
کلید واژگان
بهزیستی روانشناختیکمالگرایی
ذهنآگاهی
پذیرش
دانشجویان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایراندانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
دانشآموخته دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان، مدرس گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
شاپا
2476-42482476-3705




