• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 4, شماره 14
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 4, شماره 14
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تحول حافظه‌ی کاری در کودکان 7-5 ساله

    (ندگان)پدیدآور
    الهی, طاهرهآزادفلاح, پرویزفتحی‌آشتیانی, علیپورحسین, رضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در این مقاله تحول حافظه­کاری در کودکان 5 تا 7 ساله (پیش­دبستانی تا پایه دوم ابتدایی) بررسی شد. برای سنجش مدار آوایی از تکلیف فراخنای ارقام مستقیم، مؤلفه­ی دیداری ـ فضایی از فراخنای Corsi و برای سنجش مجری مرکزی از تکالیف فراخنای ارقام وارونه، فراخنای شمارش و آزمون استروپ ماه ـ خورشید استفاده شد. نمونه­ی تحقیق شامل 90 کودک (در هر پایه 30 نفر) با میانگین هوشی 106ـ105 بود. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که تفاوت گروه­های پیش دبستانی ـ پایه­ی اول و پیش دبستانی ـ پایه­ی دوم در تکالیف فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای Corsi، فراخنای ارقام وارونه و فراخنای شمارش معنادار بود. در آزمون استروپ ماه ـ خورشید هم تفاوت پیش­دبستانی ـ پایه­ی دوم معنادار بود. تفاوت پایه­های اول و دوم فقط در فراخنای ارقام مستقیم و فراخنای شمارش معنادار بود. نتایج تحقیق نشان­دهنده­ی تحول تمام مؤلفه­های حافظه­کاری بود، به این نکته هم باید توجه داشت که سرعت تحول بخش دیداری ـ فضایی و بازدارندگی مجری مرکزی کمتر بود و با تمایز بیشتر گروه­ها از هم معنادار می­شود.
    کلید واژگان
    حافظه‌ی کاری
    تحول
    کودک

    شماره نشریه
    14
    تاریخ نشر
    2009-07-23
    1388-05-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
    دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
    استاد مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
    استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تهران

    شاپا
    2322-3340
    URI
    https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4305.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136950

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب