بررسی تحول حافظهی کاری در کودکان 7-5 ساله
(ندگان)پدیدآور
الهی, طاهرهآزادفلاح, پرویزفتحیآشتیانی, علیپورحسین, رضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله تحول حافظهکاری در کودکان 5 تا 7 ساله (پیشدبستانی تا پایه دوم ابتدایی) بررسی شد. برای سنجش مدار آوایی از تکلیف فراخنای ارقام مستقیم، مؤلفهی دیداری ـ فضایی از فراخنای Corsi و برای سنجش مجری مرکزی از تکالیف فراخنای ارقام وارونه، فراخنای شمارش و آزمون استروپ ماه ـ خورشید استفاده شد. نمونهی تحقیق شامل 90 کودک (در هر پایه 30 نفر) با میانگین هوشی 106ـ105 بود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که تفاوت گروههای پیش دبستانی ـ پایهی اول و پیش دبستانی ـ پایهی دوم در تکالیف فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای Corsi، فراخنای ارقام وارونه و فراخنای شمارش معنادار بود. در آزمون استروپ ماه ـ خورشید هم تفاوت پیشدبستانی ـ پایهی دوم معنادار بود. تفاوت پایههای اول و دوم فقط در فراخنای ارقام مستقیم و فراخنای شمارش معنادار بود. نتایج تحقیق نشاندهندهی تحول تمام مؤلفههای حافظهکاری بود، به این نکته هم باید توجه داشت که سرعت تحول بخش دیداری ـ فضایی و بازدارندگی مجری مرکزی کمتر بود و با تمایز بیشتر گروهها از هم معنادار میشود.
کلید واژگان
حافظهی کاریتحول
کودک
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2009-07-231388-05-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرسدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
استاد مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تهران



