| dc.contributor.author | الهی, طاهره | fa_IR |
| dc.contributor.author | آزادفلاح, پرویز | fa_IR |
| dc.contributor.author | فتحیآشتیانی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | پورحسین, رضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:38:24Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:38:24Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:38:24Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:38:24Z | |
| dc.date.issued | 2009-07-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1388-05-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-12-27 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-10-06 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | الهی, طاهره, آزادفلاح, پرویز, فتحیآشتیانی, علی, پورحسین, رضا. (1388). بررسی تحول حافظهی کاری در کودکان 7-5 ساله. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 4(14), 1-22. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-3340 | |
| dc.identifier.uri | https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4305.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136950 | |
| dc.description.abstract | در این مقاله تحول حافظهکاری در کودکان 5 تا 7 ساله (پیشدبستانی تا پایه دوم ابتدایی) بررسی شد. برای سنجش مدار آوایی از تکلیف فراخنای ارقام مستقیم، مؤلفهی دیداری ـ فضایی از فراخنای Corsi و برای سنجش مجری مرکزی از تکالیف فراخنای ارقام وارونه، فراخنای شمارش و آزمون استروپ ماه ـ خورشید استفاده شد. نمونهی تحقیق شامل 90 کودک (در هر پایه 30 نفر) با میانگین هوشی 106ـ105 بود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که تفاوت گروههای پیش دبستانی ـ پایهی اول و پیش دبستانی ـ پایهی دوم در تکالیف فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای Corsi، فراخنای ارقام وارونه و فراخنای شمارش معنادار بود. در آزمون استروپ ماه ـ خورشید هم تفاوت پیشدبستانی ـ پایهی دوم معنادار بود. تفاوت پایههای اول و دوم فقط در فراخنای ارقام مستقیم و فراخنای شمارش معنادار بود. نتایج تحقیق نشاندهندهی تحول تمام مؤلفههای حافظهکاری بود، به این نکته هم باید توجه داشت که سرعت تحول بخش دیداری ـ فضایی و بازدارندگی مجری مرکزی کمتر بود و با تمایز بیشتر گروهها از هم معنادار میشود. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tabriz | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Modern Psychological Researches | en_US |
| dc.subject | حافظهی کاری | fa_IR |
| dc.subject | تحول | fa_IR |
| dc.subject | کودک | fa_IR |
| dc.title | بررسی تحول حافظهی کاری در کودکان 7-5 ساله | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 14 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 22 | |