پیشبینی تغییرات تعللورزی تحصیلی بر اساس خودکارآمدی دانشگاهی و رضایت از زندگی
(ندگان)پدیدآور
رضاپور, یوسفپورباغبان, سجادفتحی, آیتاله
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تعللورزی یکی از ویژگیهایی که عموماً به عنوان یکی از تجارب دانشگاهی و عاملی آسیبزا برای  دانشجویان محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر پیشبینی تغییرات تعللورزی تحصیلی براساس خودکارآمدی دانشگاهی و رضایت از زندگی بود. به همین منظور 302 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز که با استفاده از فرمول کوکران تعیین شده بودند به روش نمونهگیری تصادفی مشخص شدند و مقیاسهای تعللورزی تحصیلی، خودکارآمدی دانشگاهی و رضایت از زندگی را تکمیل کردند. دادههای به دست آمده با استفاده از رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج تحلیل نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی و رضایت از زندگی به صورت منفی پیشبینیکننده تعللورزی تحصیلی هستند. خودکارآمدی تحصیلی و رضایت از زندگی 20% از واریانس مشترک تعللورزی را پیشبینی میکنند، به این معنی که دانشجویانی که از خودکارآمدی تحصیلی و رضایت از زندگی برخوردارند، از تعللورزی تحصیلی کمتری برخوردارند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که تقویت خودکارآمدی و بهبود رضایت از زندگی تأثیر بسزایی در کاهش تعللورزی دارد.
کلید واژگان
تعللورزی تحصیلیخودکارآمدی تحصیلی و رضایت از زندگی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2014-01-211392-11-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریزدانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز



