• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 8, شماره 29
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 8, شماره 29
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سوگیری توجه در اضطراب حالت، صفت: پارادایم ردیابی نقطه

    (ندگان)پدیدآور
    شهامت ده‌سرخ, فاطمهصالحی فدردی, جواد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    شواهد پژوهشی زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه افراد با اضطراب بالا به طور انتخابی به اطلاعات تهدیدکننده توجه می­کنند. در این میان نتایج متناقضی در رابطه با سوگیری توجه در اضطراب صفت و حالت وجود دارد. در پژوهش حاضر هدف نویسندگان بررسی سوگیری توجه در  اضطراب صفت و حالت است. پژوهش علی ـ مقایسه­ای 120 دانشجوی دختر و پسر از دانشگاه فردوسی بودند که به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. دو ابزار پرسشنامه اضطراب صفت ـ حالت اسپیل برگر (STAI) و آزمون کامپیوتری ردیابی نقطه بر آزمودنی­ها اجرا شد. از میان شرکت کنندگان حاضر، داده­های مربوط به 76 آزمودنی (%1/76 مؤنث) که به عنوان اضطراب صفت و حالت بالا و پایین تعیین شده بودند، تحلیل گشت. تحلیل نتایج این پژوهش با روش تحلیل کوواریانس (ANCOVA) نشان داد که اثر اصلی مربوط به اضطراب صفت معنادار است (68/0=d، 006/0=p، 174/8= (75و1)F) اما اثر تعاملی مربوط به اضطراب حالت و تعامل این دو معنادار نمی­باشد. بر این اساس افراد با اضطراب صفت بالا نسبت به اطلاعات تهدیدکننده سوگیری داشته و در برداشت توجه از این اطلاعات مشکل دارند. سوگیری توجه نسبت به منابع تهدید در اضطراب صفت بالا مرتبط با تمایل انتخابی به ردیابی اطلاعات تهدیدکننده است، که خود مؤلفه­ای از گوش به زنگی بالا در این افراد است.
    کلید واژگان
    اضطراب صفت
    اضطراب حالت
    سوگیری توجه
    ردیابی نقطه

    شماره نشریه
    29
    تاریخ نشر
    2013-04-21
    1392-02-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه فردوسی مشهد
    دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد

    شاپا
    2322-3340
    URI
    https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4280.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136925

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب