نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنائینیان, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorباباپور, جلیلfa_IR
dc.contributor.authorشعیری, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorرستمی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:38:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:38:15Z
dc.date.available1399-07-08T22:38:15Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:38:15Z
dc.date.issued2009-10-23en_US
dc.date.issued1388-08-01fa_IR
dc.date.submitted2015-12-20en_US
dc.date.submitted1394-09-29fa_IR
dc.identifier.citationنائینیان, محمدرضا, باباپور, جلیل, شعیری, محمدرضا, رستمی, رضا. (1388). تأثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر و کیفیت زندگی بیماران. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 4(15), 175-202.fa_IR
dc.identifier.issn2322-3340
dc.identifier.urihttps://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4237.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136896
dc.description.abstractهدف اسـاسی پژوهش کنونی بررسی تأثیر آموزش نوروفـیدبک بر کاهش نـشانه­های اختلال اضطراب فراگیر و سطح کیفیت زندگی بیماران بوده است. بدین منظور 16 نفر از مراجـعه­کنـندگان به یکـی از کلینیک­های روان­پزشکی شـهر تهران که براساس مصـاحبة روان­پزشک و ملاک­های تشخیصی متن تجدیدنظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی- ویرایش چهارم ( (DSM-IV-TR(انجمن روان­پزشکی آمریکا، 2000)، تشخیص اختلال اضطراب فراگیر دریافت کرده و فاقد ابتلاء به اختلالات دیگر روان­شناختی بودند (8 نفر در گروه آموزش نوروفیدبک و 8 نفر در گروه کنترل) مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران هر دو گروه در مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون از طریق مقیاس 7 سؤالی اضطراب فراگیر (GAD-7) و پرسشنامه کیفیت زندگی (PWI-A)  مورد سنجش قرار گرفتند. به گروه دریافت­کننده آموزش نوروفیدبک (گروه درمان) طبق پروتکل درمانی پانزده جلسه 30 دقیقه ای آموزش نوروفیدبک افزایش موج آلفا داده شد و گروه کنترل هی­چگونه مداخله­ای دریافت نکرد. ثبت و آموزش فعالیت موج آلفا در ناحیه O1 یا  O2انجام گرفت و بیماران برای افزایش دامنة آلفای بالاتر از آستانة تعیین شده، فیدبک صوتی دریافت می­کردند. برای تحلیل داده­ها از روش توصیفی، آزمون­های ویلکاکسون و یومن ویتنی استفاده گردید. یافته­های پژوهش بیانگر آن است که آموزش نوروفیدبک به مبتلایان اختلال اضطراب فراگیر، باعث افزایش موج آلفای EEG و کاهش نشانه<sub>­</sub>های اختلال اضطراب فراگیر در گروه درمان گردید، اما چنین تغییری در گروه کنترل مشاهده نشد. نتایج به دست آمده همچنین نشان داد که به دنبال افزایش موج آلفا در گروه درمان، شاخص کیفیت زندگی آنان در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنادار پیدا نکرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تبریزfa_IR
dc.publisherUniversity of Tabrizen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Modern Psychological Researchesen_US
dc.subjectاختلال اضطراب فراگیرfa_IR
dc.subjectنوروفیدبکfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر و کیفیت زندگی بیمارانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شاهدfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شاهدfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیأت علمی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue15
dc.citation.spage175
dc.citation.epage202
nlai.contributor.orcid0000000191636386


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد