تأثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانههای اختلال اضطراب فراگیر و کیفیت زندگی بیماران
(ندگان)پدیدآور
نائینیان, محمدرضاباباپور, جلیلشعیری, محمدرضارستمی, رضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اسـاسی پژوهش کنونی بررسی تأثیر آموزش نوروفـیدبک بر کاهش نـشانههای اختلال اضطراب فراگیر و سطح کیفیت زندگی بیماران بوده است. بدین منظور 16 نفر از مراجـعهکنـندگان به یکـی از کلینیکهای روانپزشکی شـهر تهران که براساس مصـاحبة روانپزشک و ملاکهای تشخیصی متن تجدیدنظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی- ویرایش چهارم ( (DSM-IV-TR(انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000)، تشخیص اختلال اضطراب فراگیر دریافت کرده و فاقد ابتلاء به اختلالات دیگر روانشناختی بودند (8 نفر در گروه آموزش نوروفیدبک و 8 نفر در گروه کنترل) مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران هر دو گروه در مرحله پیشآزمون و پسآزمون از طریق مقیاس 7 سؤالی اضطراب فراگیر (GAD-7) و پرسشنامه کیفیت زندگی (PWI-A) مورد سنجش قرار گرفتند. به گروه دریافتکننده آموزش نوروفیدبک (گروه درمان) طبق پروتکل درمانی پانزده جلسه 30 دقیقه ای آموزش نوروفیدبک افزایش موج آلفا داده شد و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. ثبت و آموزش فعالیت موج آلفا در ناحیه O1 یا O2انجام گرفت و بیماران برای افزایش دامنة آلفای بالاتر از آستانة تعیین شده، فیدبک صوتی دریافت میکردند. برای تحلیل دادهها از روش توصیفی، آزمونهای ویلکاکسون و یومن ویتنی استفاده گردید. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که آموزش نوروفیدبک به مبتلایان اختلال اضطراب فراگیر، باعث افزایش موج آلفای EEG و کاهش نشانههای اختلال اضطراب فراگیر در گروه درمان گردید، اما چنین تغییری در گروه کنترل مشاهده نشد. نتایج به دست آمده همچنین نشان داد که به دنبال افزایش موج آلفا در گروه درمان، شاخص کیفیت زندگی آنان در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنادار پیدا نکرد.
کلید واژگان
اختلال اضطراب فراگیرنوروفیدبک
کیفیت زندگی
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2009-10-231388-08-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشگاه شاهددانشگاه تبریز
دانشگاه شاهد
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران



