• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 4, شماره 15
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 4, شماره 15
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر و کیفیت زندگی بیماران

    (ندگان)پدیدآور
    نائینیان, محمدرضاباباپور, جلیلشعیری, محمدرضارستمی, رضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف اسـاسی پژوهش کنونی بررسی تأثیر آموزش نوروفـیدبک بر کاهش نـشانه­های اختلال اضطراب فراگیر و سطح کیفیت زندگی بیماران بوده است. بدین منظور 16 نفر از مراجـعه­کنـندگان به یکـی از کلینیک­های روان­پزشکی شـهر تهران که براساس مصـاحبة روان­پزشک و ملاک­های تشخیصی متن تجدیدنظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی- ویرایش چهارم ( (DSM-IV-TR(انجمن روان­پزشکی آمریکا، 2000)، تشخیص اختلال اضطراب فراگیر دریافت کرده و فاقد ابتلاء به اختلالات دیگر روان­شناختی بودند (8 نفر در گروه آموزش نوروفیدبک و 8 نفر در گروه کنترل) مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران هر دو گروه در مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون از طریق مقیاس 7 سؤالی اضطراب فراگیر (GAD-7) و پرسشنامه کیفیت زندگی (PWI-A)  مورد سنجش قرار گرفتند. به گروه دریافت­کننده آموزش نوروفیدبک (گروه درمان) طبق پروتکل درمانی پانزده جلسه 30 دقیقه ای آموزش نوروفیدبک افزایش موج آلفا داده شد و گروه کنترل هی­چگونه مداخله­ای دریافت نکرد. ثبت و آموزش فعالیت موج آلفا در ناحیه O1 یا  O2انجام گرفت و بیماران برای افزایش دامنة آلفای بالاتر از آستانة تعیین شده، فیدبک صوتی دریافت می­کردند. برای تحلیل داده­ها از روش توصیفی، آزمون­های ویلکاکسون و یومن ویتنی استفاده گردید. یافته­های پژوهش بیانگر آن است که آموزش نوروفیدبک به مبتلایان اختلال اضطراب فراگیر، باعث افزایش موج آلفای EEG و کاهش نشانه­های اختلال اضطراب فراگیر در گروه درمان گردید، اما چنین تغییری در گروه کنترل مشاهده نشد. نتایج به دست آمده همچنین نشان داد که به دنبال افزایش موج آلفا در گروه درمان، شاخص کیفیت زندگی آنان در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنادار پیدا نکرد.
    کلید واژگان
    اختلال اضطراب فراگیر
    نوروفیدبک
    کیفیت زندگی

    شماره نشریه
    15
    تاریخ نشر
    2009-10-23
    1388-08-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه شاهد
    دانشگاه تبریز
    دانشگاه شاهد
    عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

    شاپا
    2322-3340
    URI
    https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4237.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136896

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب