• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 5, شماره 18
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 5, شماره 18
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه‌ی رهیافت‌های مقابله مذهبی و غیرمذهبی در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان شهر تبریز

    (ندگان)پدیدآور
    میرنسب, میرمحمود
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه­ی انواع رهیافت­های مقابله­ای مذهبی و غیرمذهبی در دانش­آموزان تیزهوش و عادی شهر تبریز انجام گرفت. 240 دانش­آموز تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان (120 دانش­آموز تیزهوش و 120 دانش­آموز عادی) با استفاده از روش تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. پرسشنامه راهیابی در حوادث و رخدادهای تنیدگی­زای زندگی برای بررسی انواع رهیافت­ها­ی مقابله­ای (اقدامی و اسنادی) مورد استفاده اجرا شد. تحلیل داده­های حاصل با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره، حاکی از آن است که بین دانش­آموزان تیزهوش و عادی در تمام محورهای مقابله­ای اقدامی پرسشنامه را­هیابی در حوادث و رخدادهای زندگی به جز محور اقدام شخصی تفاوت معنی­دار وجود دارد. علاوه بر آن تفاوت محورهای مقابله اسنادی به جز در مـحور اسناد اجتماعی نیز معـنی­دار است. بدین ترتـیب که در موقـعیت­های چالش­انگیز، دانش­آموزان عادی در مقایسه با دانش­آموزان تیزهوش از رهیافت­های مقابله­ای بیشتری استفاده می­کـنند. یافته­های مطالعه با تأکـید بر استفاده دانش­آموزان از رهیافت­های مقابله­ای مذهبی در موقعیت­های منفی و تهدیدکننده سلامتی مورد بحث قرار می­گیرند و انجام پژوهش با گروه­های غیردانش آموزی، افراد بزرگسال و توجّه به رابطه مؤلفه­های سازگاری روان­شناختی را با انواع رهیافت­های مقابله­ای در افق تحقیقات آینده نشان می­دهند.
    کلید واژگان
    رهیافت‌های مقابله‌ای
    دانش‌آموزان تیزهوش و عادی
    مقابله مذهبی و غیرمذهبی

    شماره نشریه
    18
    تاریخ نشر
    2010-07-23
    1389-05-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تبریز

    شاپا
    2322-3340
    URI
    https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4208.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136876

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب