نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرنسب, میرمحمودfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:38:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:38:12Z
dc.date.available1399-07-08T22:38:11Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:38:12Z
dc.date.issued2010-07-23en_US
dc.date.issued1389-05-01fa_IR
dc.date.submitted2015-12-19en_US
dc.date.submitted1394-09-28fa_IR
dc.identifier.citationمیرنسب, میرمحمود. (1389). مقایسه‌ی رهیافت‌های مقابله مذهبی و غیرمذهبی در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان شهر تبریز. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 5(18), 125-141.fa_IR
dc.identifier.issn2322-3340
dc.identifier.urihttps://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4208.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136876
dc.description.abstractپژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه­ی انواع رهیافت­های مقابله­ای مذهبی و غیرمذهبی در دانش­آموزان تیزهوش و عادی شهر تبریز انجام گرفت. 240 دانش­آموز تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان (120 دانش­آموز تیزهوش و 120 دانش­آموز عادی) با استفاده از روش تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. پرسشنامه راهیابی در حوادث و رخدادهای تنیدگی­زای زندگی برای بررسی انواع رهیافت­ها­ی مقابله­ای (اقدامی و اسنادی) مورد استفاده اجرا شد. تحلیل داده­های حاصل با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره، حاکی از آن است که بین دانش­آموزان تیزهوش و عادی در تمام محورهای مقابله­ای اقدامی پرسشنامه را­هیابی در حوادث و رخدادهای زندگی به جز محور اقدام شخصی تفاوت معنی­دار وجود دارد. علاوه بر آن تفاوت محورهای مقابله اسنادی به جز در مـحور اسناد اجتماعی نیز معـنی­دار است. بدین ترتـیب که در موقـعیت­های چالش­انگیز، دانش­آموزان عادی در مقایسه با دانش­آموزان تیزهوش از رهیافت­های مقابله­ای بیشتری استفاده می­کـنند. یافته­های مطالعه با تأکـید بر استفاده دانش­آموزان از رهیافت­های مقابله­ای مذهبی در موقعیت­های منفی و تهدیدکننده سلامتی مورد بحث قرار می­گیرند و انجام پژوهش با گروه­های غیردانش آموزی، افراد بزرگسال و توجّه به رابطه مؤلفه­های سازگاری روان­شناختی را با انواع رهیافت­های مقابله­ای در افق تحقیقات آینده نشان می­دهند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تبریزfa_IR
dc.publisherUniversity of Tabrizen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Modern Psychological Researchesen_US
dc.subjectرهیافت‌های مقابله‌ایfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزان تیزهوش و عادیfa_IR
dc.subjectمقابله مذهبی و غیرمذهبیfa_IR
dc.titleمقایسه‌ی رهیافت‌های مقابله مذهبی و غیرمذهبی در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان شهر تبریزfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تبریزfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue18
dc.citation.spage125
dc.citation.epage141


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد