• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 5, شماره 19
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 5, شماره 19
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه‌ی میزان بینش در بیماران مبتلا به اختلال خلقی در هنگام پذیرش و ترخیص از مرکز روانپزشکی

    (ندگان)پدیدآور
    یوسفی, رحیمصادقی, سیروسجنگی اقدم, حمیدسیوانی‌زاده, مجید
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف مطالعه­ی حاضر که یک بررسی بالینی و متمرکز بر مسائل شناختی در بیماران روانی است، مقایسه­ی بینش در اختلالات خلقی در ارتباط با نوع خلق (افسرده-انیک)، حالت روانپریشی (بدون نشانه­های روانپریشی، با نشانه­های روانپریشی همگرا با خلق؛ و با نشانه­های روانپریشی ناهمگرا با خلق)؛ و‌ تغییر بینش در طول دوره­ی بیماری بوده است. هشتاد و شش بیمار دارای تشخیص روانپزشکی بستری شده در مرکز روانپزشکی مدرس شهر اصفهان که دارای دوره­های مانیا و افسردگی عمده بودند در هنگام پذیرش و همچنین ترخیص از بیمارستان تحت مصاحبه قرار گرفته و از لحاظ سطح بینش به وسیله­ی مقیاس سنجش ناآگاهی از اختلال روانی توسط روانشناسان بالینی و روانپزشکان مرکز مورد سنجش قرار گرفتند. یافته­های پژوهش نشان داد که در هنگام پذیرش بیماران مانیک نسبت به بیماران افسرده دارای اختلال بینش شدیدتری بودند. بیماران افسرده دارای نشانه­های روانپریشی در مقایسه با افسرده­های بدون نشانه­های روانپریشی بینش ضعیف­تری را داشتند. همچنین بیماران مانیک بدون توجه به حضور نشانه­های روانپریشی کلاً بینش ضعیف و پائینی را نشان دادند. در هنگام ترخیص از بیمارستان بعضی از نقایص بینش در بیماران دارای تشخیص مانیا مشاهده شد. می­توان با تکیه بر یافته­های این پژوهش نتیجه­گیری کرد که فقدان بینش و نقایص خودآگاهی یک عارضه­ی رایج در بیماران دارای تشخیص افسردگی با علایم روانپریشی و مانیا است.
    کلید واژگان
    بینش
    افسردگی
    مانیا
    اختلال خلقی
    روانپزشکی
    مقیاس

    شماره نشریه
    19
    تاریخ نشر
    2010-10-23
    1389-08-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    دانشگاه پیام نور خوی

    شاپا
    2322-3340
    URI
    https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4201.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136869

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب