• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 7, شماره 28
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 7, شماره 28
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    حافظه‌کاری کودکان یک‌زبانه و دوزبانه

    (ندگان)پدیدآور
    ابراهیم زاده, خوشدویالهی, طاهرهرضایی, مظاهر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی  ظرفیت حافظه­کاری کودکان دوزبانه و یک­زبانه انجام شد. به این منـظور60 کودک دوزبانه (30 دختر و 30 پسر) و 60 کودک یـک­زبانه (30 دختر و 30 پسر) از میان دانش­آموزان پایه سوم مدارس دولتی شهرهای تـهران (یک­زبانه) و زنـجان (دوزبانه) به صورت تصادفی انتخاب و با تکالیف فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای ارقام وارونه، فراخنای کرسی، فراخنای شمارش و استروپ مورد آزمون قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون t گروه­های مستقل و تحلیل واریانس دوراهه نشان داد که عملکرد کودکان دوزبانه در آزمون­های فراخنای ارقام وارونه، فراخنای کرسی، فراخنای شمارش و استروپ بهتر از کودکان یک­زبانه بود ولی در آزمون فراخنای ارقام مستقیم تفاوت معناداری بین دو گروه یافت نشد. علاوه بر این، تفاوت­های جنسیتی چندانی نیز بین دو گروه مشاهده نشد، به جز اینکه دختران یک­زبانه در آزمون فراخنای ارقام مستقیم نسبت به پسران عملکرد بهتری داشتند. در کل نتایج این تحقیق نشان داد که کودکان دوزبانه از مجری مرکزی و بخش دیداری - فضایی بهتری نسبت به کودکان یک­زبانه همسان خود برخوردارند اما در مورد مدار آوایی که تفاوتی بین دو گروه یافت نشد، نیاز به تحقیقات بیشتری است. علاوه بر این، هر دو جنس دارای ظرفیت حافظه­کاری یکسانی هستند و جنس نقشی در این میان ندارد.
    کلید واژگان
    حافظه کاری
    یک زبانگی
    دو زبانگی

    شماره نشریه
    28
    تاریخ نشر
    2013-01-20
    1391-11-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه زنجان
    دانشگاه زنجان
    دانشگاه علوم پزشکی زنجان

    شاپا
    2322-3340
    URI
    https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4126.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136802

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب