حافظهکاری کودکان یکزبانه و دوزبانه
(ندگان)پدیدآور
ابراهیم زاده, خوشدویالهی, طاهرهرضایی, مظاهر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ظرفیت حافظهکاری کودکان دوزبانه و یکزبانه انجام شد. به این منـظور60 کودک دوزبانه (30 دختر و 30 پسر) و 60 کودک یـکزبانه (30 دختر و 30 پسر) از میان دانشآموزان پایه سوم مدارس دولتی شهرهای تـهران (یکزبانه) و زنـجان (دوزبانه) به صورت تصادفی انتخاب و با تکالیف فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای ارقام وارونه، فراخنای کرسی، فراخنای شمارش و استروپ مورد آزمون قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t گروههای مستقل و تحلیل واریانس دوراهه نشان داد که عملکرد کودکان دوزبانه در آزمونهای فراخنای ارقام وارونه، فراخنای کرسی، فراخنای شمارش و استروپ بهتر از کودکان یکزبانه بود ولی در آزمون فراخنای ارقام مستقیم تفاوت معناداری بین دو گروه یافت نشد. علاوه بر این، تفاوتهای جنسیتی چندانی نیز بین دو گروه مشاهده نشد، به جز اینکه دختران یکزبانه در آزمون فراخنای ارقام مستقیم نسبت به پسران عملکرد بهتری داشتند. در کل نتایج این تحقیق نشان داد که کودکان دوزبانه از مجری مرکزی و بخش دیداری - فضایی بهتری نسبت به کودکان یکزبانه همسان خود برخوردارند اما در مورد مدار آوایی که تفاوتی بین دو گروه یافت نشد، نیاز به تحقیقات بیشتری است. علاوه بر این، هر دو جنس دارای ظرفیت حافظهکاری یکسانی هستند و جنس نقشی در این میان ندارد.
کلید واژگان
حافظه کارییک زبانگی
دو زبانگی
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2013-01-201391-11-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشگاه زنجاندانشگاه زنجان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان



