• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 10, شماره 39
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 10, شماره 39
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی برنامه ترکیبی آموزش‌مستقیم و آگاهی واج‌شناسی بر کاهش غلط‌های املایی در دانش‌آموزان ابتدایی با اختلال یادگیری املا

    (ندگان)پدیدآور
    نیکومحمدی, نجمهعلیزاده, حمیدکریمی, بهروزحکیمی‌راد, الهامامین‌آبادی, زهرا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه ترکیبی آموزش مستقیم و آگاهی واج‌شناسی بر کاهش غلط‌های املایی دانش‌آموزان دبستانی دارای اختلال‌یادگیری املا انجام شده است. روش پژوهش، از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه‌ آماری این پژوهش تمام دانش‌آموزان پایه چهارم دبستان شهرستان بیرجند بودند که در سال تحصیلی 93-1392 به تحصیل اشتغال داشتند. نمونه پژوهش شامل 10 دانش‌آموز پایه چهارم بود که با تشخیص اختلال یادگیری املا به مرکز توان‌بخشی اختلال یادگیری ویژه شهرستان بیرجند ارجاع داده شده بودند. ابزار گردآوری داده‌ها، شامل آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (شهیم، 1371)، آزمون تشخیص اختلال املا برای پایه چهارم (کریمی، 1383)، آزمون عملکرد تعویض واج (پوراعتماد،1382) و آموزش ترکیبی بسته‌های آموزشی آموزش مستقیم و آگاهی واج‌شناختی بوده است. توزیع با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش ترکیبی بر کاهش غلط‌های املایی و نیز بر بهبود عملکرد تعویض واج دانش‌آموزان دبستانی مؤثر بوده است. بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان روش آموزش ترکیبی را برای آموزش‌های ویژه و مناسب برای اختلال املا نویسی پیشنهاد کرد.
    کلید واژگان
    آموزش مستقیم
    آگاهی واج‌شناختی
    آموزش ترکیبی
    اختلال یادگیری املا

    شماره نشریه
    39
    تاریخ نشر
    2015-10-23
    1394-08-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی‌بیرجند
    دانشگاه علامه طباطبائی
    دانشگاه پیام نور
    دانشگاه شهید بهشتی
    دانشگاه علامه طباطبایی

    شاپا
    2322-3340
    URI
    https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4074.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136752

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب