• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 6, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 6, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه مفهوم خود، خودکارآمدی تحصیلی، هوش هیجانی، باورهای جنسیتی و رضایت ازجنس دختران و پسران دبیرستانی و سهم هر یک از این متغیرها درپیش‌بینی پیشرفت تحصیلی آنها

    (ندگان)پدیدآور
    ظهره وند, راضیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    230.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مطالعه حاضر وضعیت دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی را در برخی متغیرهای روانشناختی مقایسه کرده و قدرت پیش‌بینی کنندگی هریک از متغیرها را در میزان پیشرفت تحصیلی آنها بررسی می‌کند. 5062 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستان از 6 استان کشور به شیوه نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل؛ پرسشنامه‌ها و مقیاس‌های مفهوم خود مارش(SDQ)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی MJSES مورگان و جینگ، پرسشنامه هوش هیجانی بار- ون، پرسشنامه محقق ساخته باورهای جنسیتی و پرسشنامه محقق ساخته رضایت از جنس بوده است. پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نیز براساس معدل آخرین نیمسال تحصیلی آنها اندازه گیری شده است. یافته‌ها نشان داد، دختران گروه نمونه، در مقایسه با پسران، مفهوم خود، خودکارآمدی تحصیلی، هوش هیجانی پایین‌تر ورضایت از جنس کمتری داشته‌اند. همچنین دختران گروه نمونه در مقایسه با پسران باورهای کلیشه‌ای جنسیتی کمتری داشته‌اند. نتایج بررسی نیز بیان کننده آن بود که، در گروه دختران تنها مفهوم خود و خودکارآمدی تحصیلی توانسته است پیشرفت تحصیلی آنها را پیش‌بینی کند، اما در گروه پسران به ترتیب متغیرهای مفهوم خود، خودکارآمدی تحصیلی، باورهای جنسیتی، رضایت از جنس و هوش هیجانی بخشی از واریانس پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی کردند.
    کلید واژگان
    مفهوم خود
    خودکارآمدی تحصیلی
    هوش هیجانی
    باورهای جنسیتی و پیشرفت تحصیلی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2010-09-23
    1389-07-01
    ناشر
    دانشگاه الزهراء(س)
    Alzahra University

    شاپا
    2538-2942
    2538-2950
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/psy.2010.1577
    https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_1577.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136629

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب