• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شیوع رفتار خود‌آسیبی عمدی و رابطه آن با احساس تنهایی و سبک دلبستگی در دانش‌آموزان دختر

    (ندگان)پدیدآور
    پیوسته‌گر, مهرانگیز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    318.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    رفتار خود‌آسیبی یکی از رفتارهای شایع به‌خصوص در دختران نوجوان است. پژوهش حاضر شیوع رفتارهای خود‌آسیبی و رابطه آن را با احساس تنهایی و سبک دلبستگی دانش‌آموزان دختر پایه دوم و سوم متوسطه شهر تهران بررسی کرده است. آزمودنی‌ها 350 دختردانش‌آموز بودند که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل سبک دلبستگی (کولینز و رید‌،1990)،پرسشنامه خود‌آسیبی عمدی (گراتز، 2001) و پرسشنامه احساس تنهایی (راسل، 1998) بودند. پژوهش حاضر از نوع زمینه‌یابی و همبستگی بوده ودر تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های توصیفی، ضریب همبستگی آنالیز رگرسیونی لجستیک و کای دو استفاده شد. نتایج نشان داد که9/17درصد دختران دانش‌آموز مورد بررسی در سال گذشته حداقل یک‌بار و 1/11درصد آن‌ها بیش از یک‌بار اقدام به رفتارهای خود‌آسیبی کرده‌اند. همچنین، سبک دلبستگی و احساس تنهایی با رفتارهای خودآسیبی در دختران دانش‌آموز همبستگی مثبت معناداری داشت. همچنین آنالیز رگرسیون لجستیک به‌شیوه گام به گام نشان داد که سبک دلبستگی ایمن و احساس تنهایی بیش‌ترین نقش را در پیش‌بینی رفتارهای خود‌آسیبی دانش‌آموزان دارد. نتایج این پژوهش در طرح‌ریزی برنامه‌های پیشگیری از رفتارهای عمدی خود‌آسیبی نوجوانان اهمیت ویژه‌ای داشته و در ارتقاء مداخلات درمانی به روان‌شناسان و مشاوران یاری می‌رساند.
    کلید واژگان
    سبک دلبستگی
    احساس تنهایی
    دانش‌آموزان دختر
    رفتارهای خود آسیبی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2013-10-23
    1392-08-01
    ناشر
    دانشگاه الزهراء(س)
    Alzahra University

    شاپا
    2538-2942
    2538-2950
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/psy.2013.1750
    https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_1750.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136586

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب