اعتبار یابی و روایی مقیاس بهره همدلی برای دانشآموزان دبیرستانی
(ندگان)پدیدآور
ابوالقاسمی, عباسنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و اعتبار مقیاس بهره همدلی بود. نمونه این پژوهش 720 دانشآموز بود که به روش نمونهگیری تصادفی از دبیرستانهای شهر اردبیل در سال تحصیلی 86-85 انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس بهره همدلی، مقیاس هوش هیجانی و مقیاس اضطراب، افسردگی و استرس استفاده شد. نتایج تحلیل عوامل بر مقیاس اصلی نشان داد که مقیاس بهره همدلی سه عامل را میسنجد: همدلی شناختی (9 آیتم)، مهارتهای اجتماعی(8 آیتم) و واکنش پذیری هیجانی(9 آیتم). نتایج نشان داد که ضریب اعتبار همسانی درونی مقیاس بهره همدلی 88/0 بود. ضریب اعتبار بازآزمایی مقیاس بهره همدلی بعد از چهار هفته 80/0 بود. ضریب روایی مقیاس بهره همدلی که بر اساس ضریب همبستگی مقیاس بهره همدلی با دو مقیاس هوش هیجانی و مقیاس اضطراب، افسردگی و استرس به دست آمد، به ترتیب 27/0 و 32/0- بود. در مجموع پژوهش حاضر شواهدی را برای اعتبار و روایی مناسب مقیاس بهره همدلی ارائه میکند.
کلید واژگان
مقیاس بهرة همدلیاعتبار
روایی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2009-12-221388-10-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
شاپا
2538-29422538-2950




