نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشهریاری منش, مرواریدfa_IR
dc.contributor.authorقاسم زاده, سوگندfa_IR
dc.contributor.authorیزدی, سیده منورfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:37:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:37:01Z
dc.date.available1399-07-08T22:37:01Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:37:01Z
dc.date.issued2020-04-20en_US
dc.date.issued1399-02-01fa_IR
dc.date.submitted2019-07-05en_US
dc.date.submitted1398-04-14fa_IR
dc.identifier.citationشهریاری منش, مروارید, قاسم زاده, سوگند, یزدی, سیده منور. (1399). اثربخشی برنامۀ آموزشی مبتنی بر مؤلفه‌های تاب‌آوری برمیزان تاب‌آوری مادران و مهارت‌های ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم. مطالعات روانشناختی, 16(1), 57-74. doi: 10.22051/psy.2020.27073.1967fa_IR
dc.identifier.issn2538-2942
dc.identifier.issn2538-2950
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/psy.2020.27073.1967
dc.identifier.urihttps://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_4614.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136446
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مؤلفه‌های تاب‌آوری بر میزان تاب‌آوری مادران و بهبود مهارت‌های ارتباطی فرزندان اتیسم آنان انجام گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌‌‌‌‌آزمون-‌پس‌آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال اتیسم بود که در سال 1397 به یکی از مراکز مشاوره واقع در شهر تهران مراجعه کرده بودند که 30 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش مداخله‌ آموزش مؤلفه‌های تاب‌آوری را طی 3 ماه در 12 جلسه 90 دقیقه‌‌ای دریافت نمودند. این در حالی بود که گروه کنترل در طول انجام پژوهش آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش شامل‌ مقیاس تاب‌آوری کانر و دیویدسون و مقیاس نمره‌گذاری اتیسم گیلیام (گارز) بود. تحلیل داده‌ها به روش تحلیل کواریانس چند متغیره از نوع اندازه‌گیری‌های مکرر بود. نتایج نشان داد که آموزش مؤلفه‌های تاب‌آوری بر میزان تاب‌آوری مادران و مهارت‌های ارتباطی فرزندان اتیسم آن‌ها تأثیر معناداری داشته است. بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش مؤلفه‌های تاب‌آوری می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت افزایش تاب‌آوری مادران و بهبود مهارت‌های ارتباطی فرزندان اتیسم‌آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent1334
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراء(س)fa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات روانشناختیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Psychological Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/psy.2020.27073.1967
dc.subjectتاب‌آوریfa_IR
dc.subjectمهارت‌های ارتباطیfa_IR
dc.subjectاختلال طیف اتیسمfa_IR
dc.titleاثربخشی برنامۀ آموزشی مبتنی بر مؤلفه‌های تاب‌آوری برمیزان تاب‌آوری مادران و مهارت‌های ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentروانشناسی و آموزش کودکان استثنایی, دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران, ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد/ سر دبیرمجله دانشگاه الزهراء(س)fa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue1
dc.citation.spage57
dc.citation.epage74
nlai.contributor.orcid0000-0002-8112-3816


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد