• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسة حافظة هیجانی، تصمیم گیری و واکنش پذیری بین فردی در دانش آموزان دارای اختلال سلوک و عادی

    (ندگان)پدیدآور
    طاهری فرد, میناابوالقاسمی, عباسکیامرثی, آذر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    231.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مطالعه با هدف مقایسة حافظة هیجانی، تصمیم‌گیری و واکنش‌پذیری بین‌فردی در دانش‌آموزان دارای اختلال سلوک و عادی اجرا شد. این پژوهش از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمایی مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 بودند. نمونة پژوهش شامل 92 دانش‌آموز بود که 46 دانش‌آموزِ دارای اختلال سلوک (تشخیص داده شده بر اساس مصاحبه بالینی) و 46 دانش‌آموزِ بهنجار به صورت در دسترس از میان 800 دانش آموز شناسایی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه علائم مرضی اختلال سلوک شافر و همکاران، آزمون‌ حافظة هیجانی کهیل و مک‌گو، آزمون برد و باخت آیوا و شاخص واکنش‌پذیری بین‌فردی دیویس استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که میانگین نمرات حافظة هیجانی، تصمیم‌گیری و واکنش‌پذیری بین‌فردی در دانش‌آموزان دارای اختلال سلوک به طور معنی‌داری کمتر از دانش‌آموزان عادی بود. این یافته‌ها حاکی است که نوجوانان دارای اختلال سلوک در حافظه هیجانی، تصمیم‌گیری و واکنش‌پذیری بین فردی مشکل دارند، لذا توجه به این متغیرها در برنامه‌های پیشگیری، آسیب شناسی و خدمات مشاوره‌ای و درمانی ضروری است.
    کلید واژگان
    اختلال سلوک
    تصمیم‌گیری
    حافظة هیجانی
    واکنش پذیری بین فردی
    اختلالات روانشناختی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-07-23
    1396-05-01
    ناشر
    دانشگاه الزهراء(س)
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    *استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
    عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی‌، اردبیل، ایران

    شاپا
    2538-2942
    2538-2950
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/psy.2017.14532.1369
    https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_2884.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136346

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب