• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش میانجی تفکر ارجاعی در ارتباط بین کمال‌گرایی و اضطراب اجتماعی

    (ندگان)پدیدآور
    شیرمحمدی, فرهادکاکاوند, علیرضاصادقی, میثمجعفری جوزانی, راضیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    423.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی‌گر تفکر ارجاعی در رابطه بین کمال‌گرایی و اضطراب اجتماعی بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) شهر قزوین به تعداد 7030 نفر در سال 1394 بود؛ که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 200 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس‌های تفکر ارجاعی اهرینگ (2010)، کمال‌گرایی فراست (1990) و اضطراب اجتماعی کانور (2000) بود. داده‌های آزمودنی‌ها با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد تفکر ارجاعی رابطه بین کمال‌گرایی و اضطراب اجتماعی را میانجی‌گری می‌کند. نتیجه-گیری: کمال‌گرایی و تفکر ارجاعی به نوعی نقش پیش‌بینی کننده برای اضطراب اجتماعی دارند. به طوری که با افزایش کمال‌گرایی و تفکر ارجاعی، اضطراب اجتماعی نیز افزایش می‌یابد. افراد کمال‌گرایی که مشخصه‌های تفکر ارجاعی را دارند، اضطراب اجتماعی بیشتری را متحمل می‌شوند. در تدوین برنامه های درمانی برای اضطراب اجتماعی باید به کمال‌گرایی و تفکر ارجاعی که به عنوان فرآیندهای فراتشخیصی مطرح می‌شوند توجه ویژه شود.
    کلید واژگان
    اضطراب اجتماعی
    تفکر ارجاعی
    دانشجویان
    کمال‌گرایی
    اختلالات روانشناختی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-08-22
    1395-06-01
    ناشر
    دانشگاه الزهراء(س)
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)
    دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)
    دانشجوی دکتری روان‌سنجی، دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین

    شاپا
    2538-2942
    2538-2950
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/psy.2016.2388
    https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_2388.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136317

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب