بررسی سبکهای هویّت وتعهد دانشجویان براساس الگوی ساخت هویّت بروزنسکی و رابطه آن با خردمندی در فرآیند حل مسأله
(ندگان)پدیدآور
هاشمی, سهیلانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی سبکهای هویّت دانشجویان و رابطه آن با خردمندی در حل مسائل زندگی واقعی انجام شد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 131 دانشجوی دختر و پسر از سه گروه تحصیلی فنی – مهندسی، هنر و معماری و علوم اجتماعی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه سبک هویّت برزونسکی(1989) و مصاحبه دانش مرتبط با خردمندی پارادایم برلین(1994) جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و ANOVA استفاده شد. یافتهها نشان داد بین خردمندی و سبک سردرگم / اجتنابی همبستگی منفی و بین خردمندی و تعهد هویّت همبستگی مثبت وجود دارد. دانشجویان فنی - مهندسی در سبک هنجاری با دانشجویان علوم اجتماعی و در تعهد هویّت با دانشجویان هنر و معماری تفاوت معنادار داشتند. میان دانشجویان دختر و پسر در سبکهای هویّت و تعهد هویّت و خردمندی تفاوت معناداری وجود نداشت. بهنظر میرسد سبک سردرگم / اجتنابی بهدلیل کارکرد غیرانطباقی آن در مواجهه با تعارضات و مسائل ماهیتاً نمیتواند همبسته عملکرد خردمندانه در حل مسائل باشد و خردمندی نیز به دلیل ماهیت و کارکرد آن در تصمیمگیریها و برنامهریزیهای درازمدت و حفظ مصالح جمعی میتواند بهعنوان همبسته تعهد هویّت لحاظ شود.
کلید واژگان
تعهدحل مسأله
خردمندی
سبکهای هویّت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
شاپا
2538-29422538-2950




