نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهاشمی, سهیلاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:36:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:36:28Z
dc.date.available1399-07-08T22:36:28Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:36:28Z
dc.date.issued2014-04-21en_US
dc.date.issued1393-02-01fa_IR
dc.date.submitted2014-06-13en_US
dc.date.submitted1393-03-23fa_IR
dc.identifier.citationهاشمی, سهیلا. (1393). بررسی سبک‌های هویّت وتعهد دانشجویان براساس الگوی ساخت هویّت بروزنسکی و رابطه آن با خردمندی در فرآیند حل مسأله. مطالعات روانشناختی, 10(1), 109-136. doi: 10.22051/psy.2014.1768fa_IR
dc.identifier.issn2538-2942
dc.identifier.issn2538-2950
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/psy.2014.1768
dc.identifier.urihttps://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_1768.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136253
dc.description.abstractاین پژوهش با هدف بررسی سبک‌های هویّت دانشجویان و رابطه آن با خردمندی در حل مسائل زندگی واقعی انجام شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 131 دانشجوی دختر و پسر از سه گروه تحصیلی فنی – مهندسی، هنر و معماری و علوم اجتماعی انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه سبک هویّت برزونسکی(1989) و مصاحبه دانش مرتبط با خردمندی پارادایم برلین(1994) جمع‌آوری شد. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و ANOVA استفاده شد. یافته‌ها نشان داد بین خردمندی و سبک سردرگم / اجتنابی همبستگی منفی و بین خردمندی و تعهد هویّت همبستگی مثبت وجود دارد. دانشجویان فنی - مهندسی در سبک هنجاری با دانشجویان علوم اجتماعی و در تعهد هویّت با دانشجویان هنر و معماری تفاوت معنادار داشتند. میان دانشجویان دختر و پسر در سبک‌های هویّت و تعهد هویّت و خردمندی تفاوت معناداری وجود نداشت. به‌نظر می‌رسد سبک سردرگم / اجتنابی به‌دلیل کارکرد غیرانطباقی آن در مواجهه با تعارضات و مسائل ماهیتاً نمی‌تواند همبسته عملکرد خردمندانه در حل مسائل باشد و خردمندی نیز به دلیل ماهیت و کارکرد آن در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های درازمدت و حفظ مصالح جمعی می‌تواند به‌عنوان همبسته تعهد هویّت لحاظ شود.fa_IR
dc.format.extent397
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراء(س)fa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات روانشناختیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Psychological Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/psy.2014.1768
dc.subjectتعهد‌fa_IR
dc.subjectحل مسألهfa_IR
dc.subjectخردمندیfa_IR
dc.subjectسبک‌های هویّتfa_IR
dc.titleبررسی سبک‌های هویّت وتعهد دانشجویان براساس الگوی ساخت هویّت بروزنسکی و رابطه آن با خردمندی در فرآیند حل مسألهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume10
dc.citation.issue1
dc.citation.spage109
dc.citation.epage136


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد