| dc.contributor.author | هاشمی, سهیلا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:36:28Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:36:28Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:36:28Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:36:28Z | |
| dc.date.issued | 2014-04-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-06-13 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-03-23 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | هاشمی, سهیلا. (1393). بررسی سبکهای هویّت وتعهد دانشجویان براساس الگوی ساخت هویّت بروزنسکی و رابطه آن با خردمندی در فرآیند حل مسأله. مطالعات روانشناختی, 10(1), 109-136. doi: 10.22051/psy.2014.1768 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-2942 | |
| dc.identifier.issn | 2538-2950 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22051/psy.2014.1768 | |
| dc.identifier.uri | https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_1768.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136253 | |
| dc.description.abstract | این پژوهش با هدف بررسی سبکهای هویّت دانشجویان و رابطه آن با خردمندی در حل مسائل زندگی واقعی انجام شد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 131 دانشجوی دختر و پسر از سه گروه تحصیلی فنی – مهندسی، هنر و معماری و علوم اجتماعی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه سبک هویّت برزونسکی(1989) و مصاحبه دانش مرتبط با خردمندی پارادایم برلین(1994) جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و ANOVA استفاده شد. یافتهها نشان داد بین خردمندی و سبک سردرگم / اجتنابی همبستگی منفی و بین خردمندی و تعهد هویّت همبستگی مثبت وجود دارد. دانشجویان فنی - مهندسی در سبک هنجاری با دانشجویان علوم اجتماعی و در تعهد هویّت با دانشجویان هنر و معماری تفاوت معنادار داشتند. میان دانشجویان دختر و پسر در سبکهای هویّت و تعهد هویّت و خردمندی تفاوت معناداری وجود نداشت. بهنظر میرسد سبک سردرگم / اجتنابی بهدلیل کارکرد غیرانطباقی آن در مواجهه با تعارضات و مسائل ماهیتاً نمیتواند همبسته عملکرد خردمندانه در حل مسائل باشد و خردمندی نیز به دلیل ماهیت و کارکرد آن در تصمیمگیریها و برنامهریزیهای درازمدت و حفظ مصالح جمعی میتواند بهعنوان همبسته تعهد هویّت لحاظ شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 397 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه الزهراء(س) | fa_IR |
| dc.publisher | Alzahra University | en_US |
| dc.relation.ispartof | مطالعات روانشناختی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Psychological Studies | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22051/psy.2014.1768 | |
| dc.subject | تعهد | fa_IR |
| dc.subject | حل مسأله | fa_IR |
| dc.subject | خردمندی | fa_IR |
| dc.subject | سبکهای هویّت | fa_IR |
| dc.title | بررسی سبکهای هویّت وتعهد دانشجویان براساس الگوی ساخت هویّت بروزنسکی و رابطه آن با خردمندی در فرآیند حل مسأله | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 109 | |
| dc.citation.epage | 136 | |