تأثیر آموزش راهبردهای فرا شناخت بر عملکرد تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان پسر پایه ی پنجم ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
قلتاش, عباساوجی نژاد, احمد رضابزرگر, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناخت بر عملکرد تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان پسر پایه ی پنجم شهر خرامه انجام شد. روش پژوهش، شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون، برای هر دو گروه آزمایش و کنترل بوده است. جامعه ی مورد نظر 150 دانش آموز پسر پایه ی پنجم ابتدایی شهر خرامه بودند، که دو گروه (هر گروه 22 نفر) به عنوان نمونه به شکل تصادفی ساده به عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه ی سنجش عملکرد تحصیلی[1] (EPT) فام و تیلور و پرسشنامه ی شیفر برای سنجش خلاقیت بوده است. جهت محاسبه ی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است که پایایی پرسشنامه ی عملکرد تحصیلی در مقیاس کلی 84/0 و خلاقیت در مقیاس کلی 74/0 به دست آمد و روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی نظیر میانگین و درصد و از آمار استنباطی نظیر تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش راهبردهای فراشناخت 57% بر عملکرد تحصیلی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل و 27% بر خلاقیت گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تأثیر داشته است.
کلید واژگان
راهبردهای فراشناختعملکرد تحصیلی
خلاقیت
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-02-201389-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایرانعضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت




