سهم سبک های تفکر در پیش بینی خلاقیت هیجانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی
(ندگان)پدیدآور
مرندی, احمدزارعی, حیدر علیسرداری, باقرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین سهم سبک های تفکر در پیش بینی خلاقیت هیجانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی صورت گرفت. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی، با هدف پیش بینی بود. جامعهی آماری تحقیق، شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر رشتههای علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی در سال تحصیلی94-1393 به تعداد 900 نفر بودند. حجم نمونه به تعداد 268 نفر تعیین شد که از این تعداد 110 دانشجوی پسر و 158دانشجوی دختر بودند. روش نمونه گیری تحقیق نیز از نوع روش تصادفی طبقهای بود. برای جمعآوری دادهها، از فرم کوتاه پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ (95/0= α) و خلاقیت هیجانی آوریل (77/0= α) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل، تحلیل واریانس یکسویه و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین سبکهای تفکر نوع اول (قانونی،  قضاوت گر، سلسلهمراتبی، کلی و آزاد اندیش) و نوع دوم (اجرایی، جزیینگر، مونارشی، محافظهکار) و نوع سوم (آنارشیست، الیگارشی، درونی و بیرونی) با خلاقیت هیجانی رابطه مثبت معنادار وجود دارد و همچنین در سبکهای نوع اول (قانونی،  قضاوت گر، سلسلهمراتبی، کلی و آزاد اندیش) و نوع سوم (آنارشیست، الیگارشی، درونی و بیرونی) در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده شد. اما در سبکهای تفکر و خلاقیت هیجانی بر حسب رشته تحصیلی و جنسیت دانشجویان تفاوت معناداری وجود نداشت. در نهایت نتایج حاصل از روش رگرسیون چندگانه نشان داد که سبکهای تفکر نوع دوم (اجرایی، جزیینگر، مونارشی، محافظهکار) میتوانند به طور معناداری خلاقیت هیجانی دانشجویان را پیش بینی کنند (434/0=β).
کلید واژگان
سبک های تفکرخلاقیت هیجانی
دانشگاه آزاد اسلامی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنسازمان پدید آورنده
مربی گروه علوم تربیتی، واحد خوی، دانشگاه ازاد اسلامی، خوی ، ایراناستادیار روان شناسی تربیتی، واحد خوی، دانشگاه ازاد اسلامی، خوی ، ایران
استادیار علوم تربیتی، واحد خوی، دانشگاه ازاد اسلامی، خوی ، ایران




