اثربخشی کیفیت زندگی درمانی بر میزان تاب آوری روان شناختی و خودتعیینی دانش آموزان دختر افسرده
(ندگان)پدیدآور
یوسفوند, مهدیقدم پور, عزت اللهرجبی, هومنحسنوند, بنفشهیوسف وند, مسلمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی کیفیت زندگی درمانی در تغییر سطح تاب آوری روانشناختی و خودتعیینی دانش آموزان دختر افسرده شهر خرم آباد بود. این پژوهش به صـورت شـبه تجربـی بـود کـه در آن از طـرح پـیش آزمـون - پـسآزمـون بـا گـروه کنتـرل اسـتفاده شـد. نمونـه پـژوهش 40 آزمـودنی بـود کـه از میـان دانـش آمـوزان دختـر دبیرسـتانی دارای افسردگی شـهر خرم آباد انتخـاب و بـه صـورت تصـادفی در گـروههـای آزمـایش (کیفیت زندگی درمانی) و گواه گمارده شـدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش زندگی درمانی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تجدید نظر شده خودتعیینی و پرسشنامه تاب آوری روانشناختی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. داده های پژوهش با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکووا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معناداری بین دو گروه نشان داد (01/0p
کلید واژگان
کیفیت زندگی درمانیتابآوری روانشناختی
خودتعیینی
افسردگی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایراندانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
عضو هیات علمی گروه روانشناسی، واحد الشتر، دانشگاه پیام نور، الشتر، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران




