نقش واسطهای اجتناب تجربی در ارتباط بین کمالگرایی با اضطراب امتحان دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
جنبشی, عاطفهابوالمعالی الحسینی, خدیجهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف تعیین برازش مدل مفهومی مبتنی بر نقش واسطه ای اجتناب تجربی در ارتباط بین کمالگرایی با اضطراب امتحان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دوره متوسطه دوم در سال 1394 در شهرستان دماوند بود. 450 نفر به روش تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخاب و پرسشنامه های اضطراب امتحان ابوالقاسمی، اسدی مقدم، نجاریان و شکرکن (1375)، کمالگرایی مثبت و منفی تریشورت، اوونس، اسلاید و دیوئی (1995) و اجتناب تجربی گامز، چمیلسکی، کتوو، راجرو و واتسون (2011) را تکمیل کردند. جهت تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان داد که مدل مفهومی پژوهش با داده های گردآوری شده به خوبی برازش دارد. کمالگرایی مثبت اثر مستقیم و منفی (01/0>  P، 466/0-=β) و کمالگرایی منفی اثر مستقیم و مثبت (01/0>  P، 363/0=β) بر اضطراب امتحان دارد. بعد منفی کمالگرایی با میانجیگری اجتناب تجربی بر اضطراب امتحان اثر دارد (05/0>  P، 042/0=β). ابعاد کمالگرایی هر یک به نوبه خود افکار و هیجانهای منفی و مثبت را در دانشآموزان در مواجه با شرایط برمی انگیزند که این منجر به استفاده از راهبردهایی مانند اجتناب تجربی می شود و دانشآموزان در نهایت در موقعیتهای چالش برانگیز امتحان اضطراب از خود نشان می دهند.
کلید واژگان
اجتناب تجربیاضطراب امتحان
کمال گرایی مثبت
کمال گرایی منفی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنسازمان پدید آورنده
دکتری روان شناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایراناستادیار، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران




