تاثیر آموزش راهبردهای شهروند جهانی بر مهارتهای تفکر سیستمی در برنامه درسی معلمان دوره متوسطه
(ندگان)پدیدآور
عسگری, محمد هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف کلی تحقیق بررسی تاثیر آموزش راهبردهای شهروند جهانی بر میزان تفکر سیستمی (صراحت تغییر و یادگیری متعامل) در معلمان است. روش تحقیق، شبهتجربی است که از طرح نیمهتجربی گروه گواه و آزمایش بصورت تصادفی استفاده شده است. الگوی تحقیق، راهنمای کتاب مهارتهای زندگی شهروند جهانی بهره گرفته شد. جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان شرکتکننده در آموزشهای ضمن خدمت راهبردهای شهروند جهانی میباشد نمونه آماری بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جمعاً 50 نفر گزینش شدند ابزار گردآوری اطلاعات عبارتند از پرسشنامه تفکر سیستمی در بعد صراحت تغییر و یادگیری متعامل که روایی صوری و محتوایی آنها مورد بررسی و تایید قرار گرفت و پایایی آنها به ترتیب 86/0 و 91/0 گزارش گردیده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات آمار توصیفی و آزمون t افتراقی است. یافتههای تحقیق نشان داده است میانگین حاصله در تفکر سیستمی پیش از اجرا در گروه آزمایش 74/13 و گروه گواه 69/12 بوده که پس از آموزش به ترتیب 13/19 و 97/13 بدست آمده و میانگین حاصله در نمرات یادگیری متعامل پیش از اجرا در گروه آزمایش 71/7، گروه گواه 12/8 که پس از اجرای آموزش به ترتیب 14/16، 38/12 حاصل شد. نتیجه اجرای آزمون t دو گروه مستقل بصورت افتراقی در تاثیرگذاری بر صراحت تغییر (902/7 = t) با اطمینان 99 درصد تفاوت دو گروه آزمایش و گواه در تاثیرگذاری متغیر مستقل بر متغیر ملاک معنیدار بوده است و نتیجه آزمون t  دو گروه آزمایش و گواه در تاثیرگذاری متغیر مستقل بر متغیر ملاک دوم نیز معنیدار بوده است. در نتیجه آموزش راهبردهای شهروند جهانی بر میزان تفکر سیستمی در برنامه درسی معلمان تاثیرگذار بوده است.
کلید واژگان
مهارتهای زندگی شهروند جهانیتفکر سیستمی
معلم
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01




