رابطه فرهنگ یادگیری و یادگیری سازمانی با سرمایه فکری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد ساری
(ندگان)پدیدآور
عمویی, فتانهنیازآذری, کیومرثنیازآذری, مرضیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سرمایهفکریمحرک کلیدی برای رقابت و بهبود عملکرد دانشگاهی است. سازمانی که قادر به توسعۀ سرمایه فکری خود نباشد قادر به بقا نخواهد بود و یادگیری سازمانی و فرهنگ یادگیری نقش بنیادی در توسعهی سرمایه فکری سازمان دارا میباشد، این پژوهش با هدف تعیین رابطه یادگیری سازمانی و فرهنگ یادگیری با سرمایه فکری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری انجام پذیرفت.روشاین پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است، جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به تعداد 186 نفر بود. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و برای تعیین حجم نمونه از کوکران استفاده شد که بر این اساس 132 نفر در این پژوهش مشارکت داشتهاند. ابزاراندازهگیریاینپژوهش سهپرسشنامه بود.برایتعیینرواییپرسشنامهها ازرواییصوری و  محتوایی به شیوه کیفی استفادهشد.بهمنظورتعیینپایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، ضریبآلفایکرونباخبهدستآمدهبرای پرسشنامه فرهنگ یادگیری 91/0 یادگیری سازمانی 89/0 و سرمایه فکری87/. است کهبیانگرپایاییلازم جهت اجرامیباشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داده است که بین یادگیری سازمانی با فرهنگ یادگیری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، بین فرهنگ یادگیری با سرمایه فکری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری رابطه وجود دارد. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که فرهنگ یادگیری و یادگیری سازمانی قادر به پیش بینی سرمایه فکری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد ساری بوده است.
کلید واژگان
فرهنگ یادگیرییادگیری سازمانی
سرمایه فکری
اعضا هیئت علمی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنسازمان پدید آورنده
مرکز مطالعات دانشگاه علوم پزشکی مازندراندانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قائمشهر، قائمشهر ، ایران




