رابطه همرنگی اجتماعی و استقلال در قضاوت
(ندگان)پدیدآور
لطفی, حمیدکریمی, یوسفنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این مطالعه، بررسی رابطۀ بین همرنگی اجتماعی و استقلال در قضاوت و اعتباریابی برای آزمون همرنگی اجتماعی است. روش پژوهش همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر دوم و سوم نظری دبیرستانهای شهرستان ساری می باشد؛ به این منظور تعداد 66 دانش آموز دبیرستان در پایه های دوم و سوم به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و سپس با استفاده از دو آزمون همرنگی اجتماعی (لطفی، 1373،1381) و آزمون استقلال در قضاوت (بارون، 1953) مورد آزمون قرار گرفتند. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی استفاده شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بررسی و مقدار 94/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری همبستگی پیرسون استفاده شد که با در نظر داشتن تفاوتهای فردی و شخصیتی و نیز عوامل محیطی مؤثر بر همرنگی اجتماعی و با توجه به یافته های حاصل،( 01/0=  374r=-) این فرضیه تأبید شد که بین دو متغیر همرنگی و استقلال در قضاوت رابطه ی منفی در حد متوسط وجود دارد، نیز شواهد دیگری بر اعتبار آزمون همرنگی اجتماعی به دست آمده است.
کلید واژگان
همرنگی اجتماعیاستقلال در قضاوت
اعتباریابی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-05-221392-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایراناستاد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران




