صدرالمتألهین و تقریر سینوی برهان صدیقین
(ندگان)پدیدآور
پارسانیا, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بر تقریر سینوی برهان صدیقین دو گونه اشکال وارد شده است؛ برخی ناظر به صدیقی بودن این برهان است و بعضی دیگر ساختار درونی برهان را مخدوش میداند.
صدرالمتألهین با آنکه صدق عنوان صدیقین بر این برهان را خالی از اشکال نمیبیند، ساختار درونی اشکال را متین و قابل دفاع میخواند و یکی از مهمترین اشکالاتی را که بر این برهان وارد شده است، پاسخ میگوید.
اشکال این است که برهان سینوی، از طریق ممکن به اثبات واجب میپردازد. و این برهان برهان إنّی است، و برهان إنّی فاقد اعتبار است.
صدرالمتألهین در دفاع خود، با ارجاع برهان إنّ به برهان لمّ، برهان سینوی را نیز برهان لمّی میداند، این پاسخ به گونهای است که اشکال مشابه بر برهان حدوث یا حرکت را نیز دفع میکند.
کلید واژگان
برهان صدیقینبرهان امکان و وجوب
برهان إنّ
برهان لمّ
امکان ماهوی
امکان فقری
شماره نشریه
894تاریخ نشر
2010-08-231389-06-01
ناشر
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه باقرالعلومشاپا
2008-9309Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
بررسی ارزشیابی ملاصدرا از براهین وجود خدا انتظام, سیدمحمد (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2013-05-22)تحلیل و بررسی براهین وجود خدا، بخش مهمی از اهتمام و دلمشغولی صدرالمتالهین را در مباحث خداشناسی، به خود اختصاص داده است. ارزشیابی این برهانها بر اساس ملاکهای مختلف، از جمله تلاشهای ستودنی او به شمار میرود که ...
 
- 
تحلیل و بررسی نظریۀ ابنسینا در مورد برهانناپذیر (برهان لمیّ) بودن وجود خداوند انتظام, سیدمحمد (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2018-12-22)ابنسینا وجود خداوند را برهانناپذیر میداند. منظور او از برهان، برهان لمّ است که از آن به برهان مطلق تعبیر میشود. در این مقاله پس از بیان انواع برهان و ارزش معرفتی آنها، دیدگاه ابنسینا در مورد برهانناپذیر بودن وجود ...
 
- 
وجود جهان خارج در نظر بارکلی ساکت نالکیاشری, محمد؛ حکاک, سید محمد (دانشگاه شهید بهشتی, 2021-08-23)باور ما به واقعیت اشیا و اشخاصی که با آنها سروکار داریم موضوع بحثی بنیادی در فلسفه موسوم به مسئلۀ جهان خارج است. پرسشهای اساسی این است که آیا ما به وجود جهان خارج معرفت داریم و آیا جهان خارج وجود دارد یا نه. معرفتشناسی ...
 




