دوره 2, تابستان 89 - مسلسل 4

 

ارسال های اخیر

  • تلازم حق و تکلیف 

    نبویان, سیدمحمود (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2010-08-23)
    مسئله «حق» یکی از مباحث مهم و جاری در حوزه اندیشه‌های سیاسی، حقوقی و اخلاقی امروز است؛ تا آنجا که عصر حاضر را «عصر حق» نامیده‌اند. انسان امروز انسان محق است؛ انسانی که اولویت زندگی‌اش، تأمین رفاه نیست بلکه تنها دستیابی به ...

  • چکیده عربی 

    مصطفوی, سیدرضی (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2010-08-23)

  • درآمدی به فلسفه دین 

    عباسی, ولی الله (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2010-08-23)
    فلسفه دین یکی از رشته‌های نوپدید فلسفه (به لحاظ روش) و دین‌پژوهی (به لحاظ موضوع) است که در این مقاله به تحلیل و توضیح برخی مسائل مهم آن می‌پردازیم. تعریف فلسفه دین تابعی از تعریف فلسفه و دین است. از این رو برای وضوح بخشیدن ...

  • بررسی ماهیت و مسائل نفس از دیدگاه عبدالرزاق فیاض لاهیجی (با مروری کلی بر دیدگاه‌های متکلمان) 

    جوادپور, غلامحسین (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2010-08-23)
    مباحث نفس یکی از موضوعات پیچیده، پربحث و محوری در مباحث فلسفی و کلامی است. شاید مهم‌ترین وجه این اهمیت، ارتباطِ امکان و کیفیت معاد با مسأله نفس باشد. متکلمان درباره ماهیت نفس اختلاف فراوانی دارند و اغلب آن را غیر مجرد ...

  • جایگاه و نقش علم کلام و متکلمان در اسلام 

    ابراهیم‌زاده آملی, عبدالله (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2010-08-23)
    این نوشتار برآنست تا علم کلام را در حوزه تفکر اسلامى معرفى کرده، جایگاه و نقش سازنده و تعیین کننده این علم دینى و دارندگان آن یعنى متکلمان را آشکار سازد و نشان دهد که پاسدارى از حریم دین از طریق تبیین مستدل، پاسخ‌گویى به ...

  • صدرالمتألهین و تقریر سینوی برهان صدیقین 

    پارسانیا, حمید (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2010-08-23)
    بر تقریر سینوی برهان صدیقین دو گونه اشکال وارد شده است؛ برخی ناظر به صدیقی بودن این برهان است و بعضی دیگر ساختار درونی برهان را مخدوش می­داند. صدرالمتألهین با آنکه صدق عنوان صدیقین ...

  • «امر‌بین‌الامرین» در اندیشه ابن عربی 

    امینی, حسن (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2010-08-23)
    ابن عربی به لحاظ «سر‌القَدَر» جبر را و به لحاظ «سرّ‌سرّ‌القَدَر» تفویض را نفی می­کند. به عقیدۀ او هر کاری از جهت ایجاد و اظهار، به خدا برمی­گردد و از جهت قابلیت و قبول به انسان. تفکیک جهت ایجاد از جهت قبول در سخنان محیی ...