بررسی رابطه سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی با اضطراب تحصیلی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
کشاورز افشار, حسینمیرزایی, جوادنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اضطراب تحصیلی بر تمام جنبههای زندگی دانشجویان تأثیر میگذارد و به نظر میرسد در بین متغیرهای فراوانی که بر این تأثیرگذار است، سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی نقش مهمی در این خصوص داشته باشد.پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اضطراب تحصیلی بر اساس سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی در دانشجویان انجام شد. در این مطالعه همبستگی با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 130 دانشجوی کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سازگاری اجتماعی، پرسشنامه هوش هیجانی و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون گامبهگام تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی وراهبردهای انگیزشی کمکطلبی و خودکارآمدی با اضطراب تحصیلی ارتباط معناداری داشتند. این متغیرها توانستند 42 درصد از واریانس اضطراب تحصیلی را پیشبینی کنند. خودکارآمدی بیشترین نقش را در پیشبینی اضطراب تحصیلی داشت. نتایج حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی وراهبردهای انگیزشی کمکطلبی و خودکارآمدی در پیشبینی اضطراب تحصیلی دانشجویان بود. بنابراین، توجه به این متغیرها نقش حیاتی در پیشبینی اضطراب تحصیلی دارد.
کلید واژگان
اضطراب تحصیلیراهبردهای انگیزشی
سازگاری اجتماعی
هوش هیجانی
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهراندانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ورامین
شاپا
2345-60512476-6178




