نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکشاورز افشار, حسینfa_IR
dc.contributor.authorمیرزایی, جوادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:33:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:33:29Z
dc.date.available1399-07-08T22:33:29Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:33:29Z
dc.date.issued2018-06-22en_US
dc.date.issued1397-04-01fa_IR
dc.date.submitted2018-04-15en_US
dc.date.submitted1397-01-26fa_IR
dc.identifier.citationکشاورز افشار, حسین, میرزایی, جواد. (1397). بررسی رابطه سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی با اضطراب تحصیلی دانشجویان. فرهنگ مشاوره و روان درمانی, 9(34), 211-238. doi: 10.22054/qccpc.2018.31279.1804fa_IR
dc.identifier.issn2345-6051
dc.identifier.issn2476-6178
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/qccpc.2018.31279.1804
dc.identifier.urihttp://qccpc.atu.ac.ir/article_8647.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/135148
dc.description.abstractاضطراب تحصیلی بر تمام جنبه‌های زندگی دانشجویان تأثیر می‌گذارد و به نظر می‌رسد در بین متغیرهای فراوانی که بر این تأثیرگذار است، سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی نقش مهمی در این خصوص داشته باشد.پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی اضطراب تحصیلی بر اساس سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی در دانشجویان انجام شد. در این مطالعه همبستگی با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای 130 دانشجوی کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سازگاری اجتماعی، پرسشنامه هوش هیجانی و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی وراهبردهای انگیزشی کمک‌طلبی و خودکارآمدی با اضطراب تحصیلی ارتباط معناداری داشتند. این متغیرها توانستند 42 درصد از واریانس اضطراب تحصیلی را پیش‌بینی کنند. خودکارآمدی بیشترین نقش را در پیش‌بینی اضطراب تحصیلی داشت. نتایج حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی وراهبردهای انگیزشی کمک‌طلبی و خودکارآمدی در پیش‌بینی اضطراب تحصیلی دانشجویان بود. بنابراین، توجه به این متغیرها نقش حیاتی در پیش‌بینی اضطراب تحصیلی دارد.fa_IR
dc.format.extent719
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofفرهنگ مشاوره و روان درمانیfa_IR
dc.relation.ispartofCounseling Culture and Psycotherapyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/qccpc.2018.31279.1804
dc.subjectاضطراب تحصیلیfa_IR
dc.subjectراهبردهای انگیزشیfa_IR
dc.subjectسازگاری اجتماعیfa_IR
dc.subjectهوش هیجانیfa_IR
dc.titleبررسی رابطه سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی با اضطراب تحصیلی دانشجویانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ورامینfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue34
dc.citation.spage211
dc.citation.epage238


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد