• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش شناسی
    • دوره 11, شماره 41
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش شناسی
    • دوره 11, شماره 41
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تقسیم بازار مشتریان کتابخانه‌های عمومی بر مبنای وفاداری به روش تحلیل خوشه‌ای کا- میانگین (مطالعه استان‌های لرستان، فارس، و خوزستان)

    (ندگان)پدیدآور
    کشوری, مریمپورخلیل, نداخجسته فر, مرجان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    301.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف این پژوهش تقسیم بازار مشتریان کتابخانه­های عمومی سه استان لرستان، فارس، و خوزستان بر مبنای مفهوم وفاداری است. روشپژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده­ها توصیفی- پیمایشی است. جامعه پژوهش اعضای کتابخانه­های عمومی سه استان لرستان، فارس، و خوزستان هستند. با توجه به روش آماری پژوهش تعداد 350 پرسشنامه توزیع گردید و تجزیه و تحلیل نهایی روی 300 پرسشنامه برگشتی انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه­ای محقق ساخته است (الفای کرونباخ = 874/0). در تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم­افزار اس­پی­اس­اس و با روش­های تحلیل عاملی و تحلیل خوشه­ای کامیانگین انجام شد. یافته­ها: با اجرای تحلیل عاملی، 5 عامل (با مجموعاً 157/64 درصد از کل واریانس) شناسایی شدند. با اجرای تحلیل خوشه­ای کامیانگین، دو خوشه تشکیل شد که به عنوان "وفاداران نگرشی و رفتاری" و "مشتریان خنثی" نامگذاری شدند، خوشۀ مشتریان وفادار نگرشی و رفتاری، هم نگرش مطلوبی نسبت به کتابخانه دارند و میزان استفاده بالایی نسبت به خدمات و محصولات کتابخانه دارند؛ در حالی که مشتریان خنثی در هر دو بعد وفاداری در سطح متوسط قرار داشته­اند. بین خوشه­ها از از نظر میزان امانت کتاب و نشریات اختلاف معنی­دار وجود دارد. اصالت ارزش: بازار پژوهشی در حوزه کتابخانه­های عمومی منجر به شناخت ویژگی­های جامعه مخاطب شده و این مطلب می­تواند منجر به ارائه برنامه­های بازاریابی علمی و هدفمند، متناسب با نیازهای گروه­های مخاطب مختلف شود. ضمن اینکه مشتریان وفادار      سرمایه­های مهمی برای کتابخانه­های عمومی محسوب می­شوند و شناسایی این بخش از مشتریان می­تواند مزایای بسیاری برای کتابخانه­ها داشته باشد.
    کلید واژگان
    وفاداری مشتریان
    کتابخانه‌های عمومی
    تقسیم بازار
    تحلیل خوشه‌ای
    لرستان
    فارس
    خوزستان

    شماره نشریه
    41
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
    سازمان پدید آورنده
    کتابخانه های عمومی لرستان / کتابدار
    کتابخانه های عمومی / کتابدار
    کتابخانه های عمومی / کتابدار

    شاپا
    2008-2784
    URI
    http://qje.iau-tnb.ac.ir/article_675828.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/134356

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب