تقسیم بازار مشتریان کتابخانههای عمومی بر مبنای وفاداری به روش تحلیل خوشهای کا- میانگین (مطالعه استانهای لرستان، فارس، و خوزستان)
(ندگان)پدیدآور
کشوری, مریمپورخلیل, نداخجسته فر, مرجاننوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف این پژوهش تقسیم بازار مشتریان کتابخانههای عمومی سه استان لرستان، فارس، و خوزستان بر مبنای مفهوم وفاداری است.
روشپژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعه پژوهش اعضای کتابخانههای عمومی سه استان لرستان، فارس، و خوزستان هستند. با توجه به روش آماری پژوهش تعداد 350 پرسشنامه توزیع گردید و تجزیه و تحلیل نهایی روی 300 پرسشنامه برگشتی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته است (الفای کرونباخ = 874/0). در تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اسپیاساس و با روشهای تحلیل عاملی و تحلیل خوشهای کامیانگین انجام شد.
یافتهها: با اجرای تحلیل عاملی، 5 عامل (با مجموعاً 157/64 درصد از کل واریانس) شناسایی شدند. با اجرای تحلیل خوشهای کامیانگین، دو خوشه تشکیل شد که به عنوان "وفاداران نگرشی و رفتاری" و "مشتریان خنثی" نامگذاری شدند، خوشۀ مشتریان وفادار نگرشی و رفتاری، هم نگرش مطلوبی نسبت به کتابخانه دارند و میزان استفاده بالایی نسبت به خدمات و محصولات کتابخانه دارند؛ در حالی که مشتریان خنثی در هر دو بعد وفاداری در سطح متوسط قرار داشتهاند. بین خوشهها از از نظر میزان امانت کتاب و نشریات اختلاف معنیدار وجود دارد.
اصالت ارزش: بازار پژوهشی در حوزه کتابخانههای عمومی منجر به شناخت ویژگیهای جامعه مخاطب شده و این مطلب میتواند منجر به ارائه برنامههای بازاریابی علمی و هدفمند، متناسب با نیازهای گروههای مخاطب مختلف شود. ضمن اینکه مشتریان وفادار سرمایههای مهمی برای کتابخانههای عمومی محسوب میشوند و شناسایی این بخش از مشتریان میتواند مزایای بسیاری برای کتابخانهها داشته باشد.
کلید واژگان
وفاداری مشتریانکتابخانههای عمومی
تقسیم بازار
تحلیل خوشهای
لرستان
فارس
خوزستان
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالسازمان پدید آورنده
کتابخانه های عمومی لرستان / کتابدارکتابخانه های عمومی / کتابدار
کتابخانه های عمومی / کتابدار




