بررسی مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر بوشهر از دیدگاه کتابداران و مراجعهکنندگان به کتابخانه: رویکردی مقایسهای
(ندگان)پدیدآور
حسینی, شهرهخسروی, عبدالرسولبصیریان جهرمی, رضانوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر به شناسایی مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر بوشهر از دیدگاه کتابداران و مراجعهکنندگان با رویکردی مقایسهای میپردازد.
روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری آن کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر بوشهر وابسته به وزارتخانههای "بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" و "علوم، تحقیقات و فناوری" (جمعاً 18 نفر) که به روش سرشماری و مراجعهکنندگان این کتابخانهها (دانشگاه خلیج فارس 4340 نفر و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر 2799 نفر) که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند (بر اساس جدول مورگان به ترتیب 354 نفر، 338 نفر). دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد مهارت ارتباطی "کوئیندام" جمعآوری و در نرمافزار SPSS در سطح آزمونهای توصیفی و استنباطی (تی مستقل، تی تک متغیره، آزمون من ویتنی و آزمون اف) مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی شهر بوشهر از دیدگاه کتابداران (61/3) و مراجعهکنندگان (3/2) در بالاتر از سطح متوسط قرار دارد. همچنین بین هیچکدام از مولفّههای مهارت ارتباطی با ویژگیهای جمعیتشناختی تفاوت معناداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، بالابودن سطح مهارت ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر بوشهر نویددهنده ارائه خدماتی بهتر، جلب رضایت بیشتر مراجعهکنندگان، بهبود سطح کیفیت کتابخانه و به تبع آن ارتقا سازمان مادر میباشد.
کلید واژگان
مهارتهای ارتباطیکتابدار
کاربر
کتابخانههای دانشگاهی
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهاناستادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
عضو هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز




