اخلاق پژوهش در آموزش عالی: ویژگی های فردی و مسئولیت های حرفه ای پژوهشگران
(ندگان)پدیدآور
مطلبی فرد, علیرضاآراسته, حمیدرضامحبت, هدیهدستا, مهدینوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی اخلاق پژوهش با تمرکز بر ویژگی های فردی و مسئولیتهای حرفهای پژوهشگران دانشگاه های دولتی شهر تهران است.
روش پژوهش : روشپژوهش حاضر تحلیل محتوا است و اطلاعات لازم  از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته گردآوری شد. جامعه پژوهشی شامل استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های دولتی شهر تهران بود که از  میان آنها در نهایت 37 نفر از طریق روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی به عنوان اطلاع رسان انتخاب گردیدند. برای تحلیل دادههای بدست آمده از مصاحبهها از تحلیل محتوای و سه فرایند پیاده سازی، کدگذاری باز و کدگذاری محوری استفاده شد.
یافته ها: نتایج بدست آمده از مصاحبهها نشان داد که میتوان مسئولیت های اخلاقی پژوهشگران را به دو دسته ویژگی های فردی و مسئولیت های حرفهای تقسیم کرد. ویژگی های فردی شامل تعهد، صداقت، انگیزش، پشتکار و صبوری، روحیه همکاری و کار گروهی در پژوهش است.  مسئولیت های حرفه ای  پژوهشگران شامل مسئولیت در برابر جامعه، حامیان، همکاران، آزمودنی ها، موضوع پژوهش،  محققان دیگر، جمع آوری و تحلیل داده ها و  انتشار  یافته ها است.
نتیجه گیری: به طور کلی میتوان گفت بهبود وضعیت رعایت اخلاق پژوهشی در میان جامعه علمی نیازمند توجه به زیرساخت های لازم و کیفیت در پژوهش می باشد
کلید واژگان
اخلاق پژوهشیاخلاق فردی
ویژگی های فردی
مسئولیت های حرفه ای
آموزش عالی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2013-02-191391-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالسازمان پدید آورنده
پژوهشگر مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم تهرانگروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات
عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی




