| dc.contributor.author | مطلبی فرد, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | آراسته, حمیدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | محبت, هدیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | دستا, مهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:30:32Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:30:32Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:30:32Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:30:32Z | |
| dc.date.issued | 2013-02-19 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2012-05-25 | en_US |
| dc.date.submitted | 1391-03-05 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مطلبی فرد, علیرضا, آراسته, حمیدرضا, محبت, هدیه, دستا, مهدی. (1391). اخلاق پژوهش در آموزش عالی: ویژگی های فردی و مسئولیت های حرفه ای پژوهشگران. دانش شناسی, 5(19), 79-97. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-2784 | |
| dc.identifier.uri | http://qje.iau-tnb.ac.ir/article_517760.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/134060 | |
| dc.description.abstract | هدف: هدف این پژوهش بررسی اخلاق پژوهش با تمرکز بر ویژگی های فردی و مسئولیتهای حرفهای پژوهشگران دانشگاه های دولتی شهر تهران است.
روش پژوهش : روشپژوهش حاضر تحلیل محتوا است و اطلاعات لازم از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته گردآوری شد. جامعه پژوهشی شامل استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های دولتی شهر تهران بود که از میان آنها در نهایت 37 نفر از طریق روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی به عنوان اطلاع رسان انتخاب گردیدند. برای تحلیل دادههای بدست آمده از مصاحبهها از تحلیل محتوای و سه فرایند پیاده سازی، کدگذاری باز و کدگذاری محوری استفاده شد.
یافته ها: نتایج بدست آمده از مصاحبهها نشان داد که میتوان مسئولیت های اخلاقی پژوهشگران را به دو دسته ویژگی های فردی و مسئولیت های حرفهای تقسیم کرد. ویژگی های فردی شامل تعهد، صداقت، انگیزش، پشتکار و صبوری، روحیه همکاری و کار گروهی در پژوهش است. مسئولیت های حرفه ای پژوهشگران شامل مسئولیت در برابر جامعه، حامیان، همکاران، آزمودنی ها، موضوع پژوهش، محققان دیگر، جمع آوری و تحلیل داده ها و انتشار یافته ها است.
نتیجه گیری: به طور کلی میتوان گفت بهبود وضعیت رعایت اخلاق پژوهشی در میان جامعه علمی نیازمند توجه به زیرساخت های لازم و کیفیت در پژوهش می باشد | fa_IR |
| dc.format.extent | 321 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دانش شناسی | fa_IR |
| dc.subject | اخلاق پژوهشی | fa_IR |
| dc.subject | اخلاق فردی | fa_IR |
| dc.subject | ویژگی های فردی | fa_IR |
| dc.subject | مسئولیت های حرفه ای | fa_IR |
| dc.subject | آموزش عالی | fa_IR |
| dc.title | اخلاق پژوهش در آموزش عالی: ویژگی های فردی و مسئولیت های حرفه ای پژوهشگران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشگر مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 19 | |
| dc.citation.spage | 79 | |
| dc.citation.epage | 97 | |